14 jan. 2011

Mellis

Jag är tudelad. Jag gillar sini denhär typens mackor, var jordnötssmöret har en ganska betydelsefull roll. Men sambon kommenterar alltid småsurt om hur ohälsosamt det är med allt salt och fett som det innehåller, varpå jag defensivt och aningen osäkert börjar muttra nåt om nyttiga fetter, proteiner, fibrer...



.. och försvinner in i ett annat rum för att ostört få avnjuta skapelsen. Är det nån som har kalla fakta att komma med gällande nyttigheten vs onyttigheten i jordnötssmör? Subjektiva åsikter och gissningar duger också.

3 kommentarer:

Helena S sa...

Ååh glömde att berätta om världens godaste fattiga riddare som jag blev serverad på nyårsdan. Texas french toast! De var dränkta i amaretto, whisky, kanel osv stekta i massor av riktigt smörboch serverades med en mumsig amaretto, whisky, sirapsås med skivad banan i. Låter helt sjukt men det var underbart! Inte heller hälsosamt but who cares!

Anna sa...

Det här är vad wikipedia säger om saken: http://en.wikipedia.org/wiki/Peanut_butter

Där finns både "health benefits" och "health concerns" :)

Linda sa...

Helena, jag måste googla recept asap, det låter ju sanslöst gott det där!

Anna, tack för länken - då tror jag nog jag kan fortsätta ta mig en jordnötssmörssmörris ibland utan att världen går under.