22 nov. 2012

Sånt jag gillar just nu - en skamlös reklamlista

1. Naturhistoriska museet i Helsingfors. Underbart tidsfördriv för små, större och störst - och dessutom gratis på torsdagkvällar!


2. Dylan Milk i Gräsviken - stort och fräscht salladsbord, och perfekt för att luncha med exempelvis mig. Säg bara hepp och jag är där! Eller meddela mig genom kommentarsfältet, ifall röstkapaciteten av nån anledningen inte räcker till.

3. Kiehl´s Powerful Strength Line Reducing Concentrate. Jag har alltid varit lite skruttig i ansiktet, och på vintern blir min yttorra hy ännu värre - men nu tycker jag faktiskt jag blivit lite spänstigare i pannan, jej!

4. Bra böcker - till exempel Siri Hustvedts "Vad jag älskade". Seg att läsa, men väldigt fin. Samma med Abraham Vergheses "Skära för sten" och Klas Östergrens "Fattiga riddare och stora svenskar".

5. Gott vin. Gärna portugisiskt, till exempel Esporao.

6. Att springa i solsken. Drog en femma häromdagen med sonen på cykel brevid - och vilket lyft det gav mig, endorfinerna! Bara en hund saknades, det skulle ha varit rena rama idyllen det.


7. Vänner som ställer upp och hjälper en då det behövs. Tack Sara för igår!

8. Resor. Stockholm väntar bakom hörnet, nästa fredag!

9. Serier på nätet - och allra mest Arga Snickaren förstås. Nybyggarna var bra det också, men är glad över att vanliga Anders är tillbaka.

10. Att gå supertidigt på jobb. Låter det konstigt? Jag har varit före 0700 hours på kontoret nästan hela förra veckan, och njutit furstligen av att äta min morgongröt där i lugn och ro, kollat mailen och pysslat på i några timmar innan de andra börjat drälla in efter nio. Och det bästa - att med gott samvete kunna gå därifrån medan solen ännu skiner! Eller nå, låt mig byta ut det där med solen till "medan det är ljusgrått ute", i motsats till mörkgrått eller ljussvart.


Vad gillar ni just nu då? Alla säger en sak minst!

3 kommentarer:

Fru F sa...

Det här driver andra till vansinne, men jag älskar att långsamt få pynta till jul. Först lite mera ljus och så småningom en adventskalender, en liten lucia, en tomte... I dag blev det en videkrans att hänga i taket. Tillfredsställelsen av att skapa något själv. Är inte speciellt händig... Och tack för tipsen. Esporao och Dylan Milk ska testas snarast. Ifall jag inte har annat sällskap säger jag hep då det beger sig.

Mia sa...

Jag älskar att gå tidigt på jobb! Så rofullt, tyst och behagligt.

Dylan milk håller jag också med dig om. Fräscht och fint, samt god mat. (Och vår 4-åring fick äta gratis där då vi var 2 vuxna som åt)

Springer gör jag faktiskt helst i regn och mörker...känns som om jag får vara helt ifred då. Magiskt meditativt.

Coaching fick jag testa på i veckan. Ajaj, så behagligt det var. Tänk, en person som tittar en sådär behagligt i ögonen, lyssnar på vad man säger, kommer på smart saker som gör att man själv kommer på smarta slutsatser. Jag har alltid hittills tyckt att det är lite humbug-men nu blev jag övertygad.

Gillar också trevliga kollegor som skrattar mycket, bebisar som ler mot en, polarn o pyrets utekläder, kassörska som småpratar, barn som kramar om en då man kommer hem, skolmatsalen i tanssiopisto (vegetarisk lunch för 6 euro) och att jag igår faktiskt såg botten i vår bykkorg.

Linda sa...

mia, ljus, glögg och pepparkakor är jag med på, och eventuellt en liten krans och nån snöflinga i fönstret. Men man ska suga på karamellerna, och inte ta fram allt så man tröttnar innan det ens är jul! :) Och så väntar jag på en signal så lunchar vi!

Mia, jag lyckas alltid pricka in de största pölarna då jag springer i mörkret. Och den där coaching låter super, det vill jag också prova på!