19 dec. 2012

Om julklappar och önskningar

Jag tänker på det varje år, det här med hur vanligt det verkar ha blivit med att önska sig väldigt specifikt vad man vill ha i julklapp. Det är länkar till webshopar som säljer just den produkten, det är fråga om inte bara storlekar utan även färger och modeller. Sen ska det kruxas av vem som köpt vad så det inte blir dubletter, nästan som med bröllopslistor i butikerna.

Visst förstår jag fördelarna, men ändå - julen är redan så kommersialiserad, och att julklapparna ska gå från att vara en överraskning till en regelrätt beställning känns lite fult.



Att fråga om tips är ju en sak (jag ska inte hymla, jag svarar ju gärna för egen del ifall nån är tveksam med mina gåvor!). Ibland vet man inte alls vad mottagaren intresserar sig för, eller om den kanske redan har det man tänkt sig som gåva- men att automatiskt få en lista framför näsan då det börjar dofta pepparkaka, det stör mig faktiskt lite. Valfriheten känns inte så stor sedan, håller man sig inte till listan får man dåligt samvete och en känsla av att ens present inte kommer att duga.

Hur är det med er, tummen upp eller ner för exakta beställningar?

5 kommentarer:

Nickby rapporterar sa...

Utgående från hur jag vill skaffa, göra eller fynda julklappar så försöker jag under året som går komma ihåg bisatserna. De där flyktiga fraserna som människor fäller ur sig, som innehåller ett önskemål. Ibland är de så flyktiga att till och med de som önskat sig något - som jag tolkat det - har glömt det tills de öppnar paketet.

Jag tycker att julen och de klappar man får gärna får innehålla överraskningar. Främst för att jag redan har allt jag behöver. Och lite mer.

Christa sa...

Vi skriver alltid önskelistor för familjen. Det är inte för att man exakt måste köpa från listan, men jag vet själv hur frustrerande det är att hitta på något åt pappa eller brorsan, och då känns det jätteskönt med en lista att få idéer från. Lindrar lite julklapssstress och -ångest. Jag blir själv glad av överraskningar, så jag ser listan som lite hjälp på vägen för den som vill använda sig av den.

Helena S sa...

Jag har aldrig hört på maken! Förutom av maken då, men jag antar att det inte är honom du snackar om nu. Vi köper bara till barnen och makarna nuförtiden, man blir ju ruinerad annars och jag tycker inte jag behöver en massa klappar längre, det känns mer att det är för barnen. Visst är det trevligt att få en blomma eller hembakt bröd eller annat men att lägga in en beställning (använder nog hellre ordet önskan) på nåt åt nån annan än min man känns nog lite överdrivet och girigt. Överraskningar är trevliga!

Unknown sa...

Jag tror faktiskt att de man "byter julklappar" med, uppskattar om man lämnar en önskelista. I mitt fall iaf, så sätter jag och mina bröder upp önskelistor, och också mamma, på kylskåpet vid mammas... Så vet man vart man ska vända sig om det blir kris bland idéerna.
Önskelistor är ju till för att man ska kunna skriva ner det man önskar sig, och det kan vara vad som helst... Jag tror ingen förväntar sig att få allt i min familj, men de där listorna finns där ifall man behöver dem, och så vet familjen vad man behöver.

Oca sa...

Överraskningar, absolut! Men vi brukar nog skriva önskelistor också, riktgivande sådana. I år har jag inte hunnit/orkat med någo listor så det blir riktigt överraskningar.