16 feb. 2010

Proud mama



Har lagt mitt Proud Mama halsband från "5 små apor" -nätbutiken nånstans, säkert på nåt bra och fiffigt ställe. Önskar jag visste var, för då skulle jag absolut slänga det kring halsen just nu - är stolt som en tupp (höna låter inte lika rätt) över min lilla plupp till femåring. Vi var till simhallen i Ekenäs* ikväll, och han simmade så duktigt omkring helt själv! Jag o C var såklart inom en armlängds avstånd mest hela tiden, men behövde inte ingripa just alls. Tänk att han kan sådär bra! Både med puffar på armarna, men också försedd med enbart snorkel och mask. Han liknade stundvis en hundvalp i svår sjönöd, och huvudet hölls med nöd och näppe över ytan, men han var inte det minsta rädd och verkade gilla stort att få visa upp sina simtalanger. Och faktiskt så har den pojken lärt sig själv att simma, så all ära till honom! Visst har vi vistats en hel del i vattnet, men han har nog listat ut vad juttun är så gott som på egen hand.

Sen undrar man ju nog lite över andra påhitt som härstammar från hans lilla huvud: Han konstaterade, också det med en ganska nöjd underton, att eftersom han inte kan säga R så bra, så tänker han säga J istället. Han belyste oss med några exempel: hans kompis heter Jobin, och de leker tillsammans på jasterna. Kanske jag sen ändå väntar lite med att anmäla honom till mensa?

*som för övrigt är suverän - fräsch och lugn, med många olika bassänger, och en fenomenal rutschbana, som t.o.m. tar en sväng utomhus innan den kurvar in igen. Se fotot, uppe till höger. Där börjar den, man får putta iväg sig när lampan lyser grönt. Varje femårings våta dröm, jag lovar.

Inga kommentarer: