20 okt. 2012

De små fransoserna

Har egentligen en hel del att berätta - som att jag varit på en jättebra pjäs på Lilla (okej, ska berätta lite mer om den i ett annat inlägg - för den var verkligen värd att göra lite reklam för), druckit sinnesjukt goda drinkar på A21, hållit en champagne-tasting för ett gäng glada möhippare, varit på cocktail-galej på tumis med min man och sånt.Men så läste jag denna lilla notis på vinsajten WOW-news, och tänkte att ni kanske är mer roade av det:

"Skolbarn i Bordeaux får vin på schemat"

 
Vinodling och vintillverkning blir snart verklighet på lågstadieelevernas scheman i Bordeaux. Organisationen Conseil Interprofessionnel du Vin de Bordeaux, CIVB, har lanserat ett skolprogram där barnen undervisas på lokala vingårdar. På programmet står bland annat att identifiera olika årstider och att smaka på druvor.
– Vi hoppas detta blir ett effektivt sätt att introducera ungdomarna i vår region till miljömässig och ekonomisk betydelse för vår vindindustri, förklarar Georges Haushalter, på CIVB till Decanter. Han fortsätter:
– Vårt mål är att skydda arvet i vår region, samtidigt som vi bygger en en förståelse kring vin.
CIVB står för projektets alla utgifter i form av transporter till och från vinråd, material och försäkringar."


Det gör mig glad, för jag kör på samma läroplan här hemma. Senast igår frågade lillasyster, 2,5 år,  "Vad e det, mamma?" och höll upp en vinkork. Så mamma svarade ju, och berättade lite om olika sorters förslutningsmetoder och om vinkorksproduktionen i Portugal*. Det är en hel vetenskap det där med korkar.

*men bara snabbt, det kändes lite som överkurs.

Inga kommentarer: