18 juni 2010

Must. Bake. Muffins.

Jag o mina muffins, we meet again. Dessa väntar ännu på en frosting + lämplig dekoration inför morgondagens kungliga festligheter. I´m thinking små kronor av silverpärlor, får se.



Dehär är urenkla att få till, så delar gärna med mig av receptet. Det kan varieras i det oändliga och är ett super bas-recept - sen är det bara att smaksätta med vad man nu råkar ha hemma.

6 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
3dl socker
200g smör, osaltat
2 rumsvarma ägg
2dl rumsvarm mjölk
150g choklad, grovt hackad

Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Smält smöret och vispa det lätt tillsammans med ägg och mjölk i en annan bunke. Häll äggsmeten i de torra ingredienserna och rör så att allt precis blandas, inte mer. Rör i den hackade chokladen, bären eller vad ni nu vill ha i.

Fyll formarna (c 15 normala eller 8 stora) till ca 3/4 och grädda i 180 grader, cirka 25 minuter. Blir bäst med pappersformar i en muffinsplåt tycker jag, då hålls formen bäst och de rinner inte ut.

2 kommentarer:

hemmahannah.papper.fi sa...

Det kan mycket väl hända att jag one of these days tar fram min händiga sida och knåpar ihop mitt livs första cupcakes, blev så inspirerad av bloggfestens alster samt ditt recept.

Linda sa...

Det ska du absolut, det är mycket upplyftande att emellanåt känna sig som en riktig kodin hengetär. Och dethär receptet är foolproof, I tell you.