13 juni 2010

Pengen

Fick skällor av en främmande man på stan idag efter att ha gett några euro åt en gammal romsk kvinna. Hade jag inte läst reportaget i Hbl imorse, och insett hur eländigt de har det (jag tror det var bilden på den några dagar gamla bebin som gjorde att jag trilla dit) hade jag kanske gått förbi. Men nu brände dendär slanten i fickan och jag kände faktiskt att hon behövde den mycket mer än jag. Denna enkla förklaring som svar på frågan varför jag gav nåt åt henne, att hon har inget och vi har så mycket, verkade överumpla mannen. Han gav sig iväg utan att argumentera desto mer.

Vad tycker ni, ska man mota Olle i grind och inte uppmuntra tiggeri, eller kan man ge en överlopps slant nu och då till nån som behöver den bättre?

3 kommentarer:

Peppe sa...

Jag kommer också att ge slantar åt romerna efter att ha läst Nettes reportage. Spädisen (bland annat) fick också mej på fall.

Orsaken till att jag varit restriktig med donationer är att jag trott att det ligger organiserad brottslighet bakom tiggandet, men om pengarna verkligen går till människorna som ber om dem ger jag gärna lite.

M sa...

jag skulle hellre ge en banan eller ett paket bröd. tror jag ska göra det nästa gång. kan inte fatta att myndigheterna inte får en bättring till stånd! ingen ska behöva bo på gatan i finland

Jenny sa...

Nog måste det ligga någon slags organiserad brottslighet bakom detta.

För om man nu e så fattig, hur har man då råd att resa från sitt hemland (vilket det nu må vara) hit.

Det måste finnas bättre sätt att hjälpa dessa människor.