2 juni 2013

Om grekisk mat

Förutom att jag kunde föräta mig på tsatsiki och grekisk yoghurt med lokal honung, så tror jag min absoluta favoriträtt hittills varit imam -aubergine toppat med nånslags blandning av lök, vitlök och tomat, eventuellt lite smulad feta ovanpå, plus en massa olivolja. Måste googla och göra det hemma. Stifado- grytorna är också smarriga, dolmadosarna likaså, och pitabröden med diverse fyllningar. Det minst goda, eller lite tveksamt goda då, var de friterade räkorna man skulle äta hela med skal och allt. Hm, jag kan inte äta ögon, var tvungen att knixa av huvudena innan jag knaprade i mig resten. Och ett matrelaterat tips: det lönar sig inte att ta efterrätt, för i 99% av fallen kommer de bjudandes på nåt sött ändå, med räkningen. Glass åt barn, en skvätt sött vin åt de vuxna. Eller pannacotta, eller yoghurt med frukt. Man verkar inte få avsluta en middag utan att avrunda med nåt sött!

Inga kommentarer: