15 feb. 2014

Barnrum goes tweenierum

Nåt tag önskades det mer inredning här på bloggen, och äntligen har jag nånting att komma med på den fronten: Ända sedan vi flyttade hit förra vårvintern har 9-åringens rum varit rätt halvfärdigt, vilket har harmat mig ofantligt.

Samtidigt har jag inte fått nåt gjort åt saken eftersom jag inte kunnat bestämma mig för vad som skulle göras där. Jag gick nämligen länge och tänkte på en viss tapet, men hade svårt att få ihop det med resten - att ha mönster på väggen kräver i mitt tycke en hel del av möbler, tavlor, textilier osv. Helheten blir liksom känsligare, och det är lättare att misslyckas.

Men när jag väl insåg att tapeten inte är helt nödvändig, och kunde släppa det tankespåret så fick jag till stånd ganska bra grejer, och framförallt med små medel. Nu är jag riktigt nöjd, for the time being åtminstone, och sonen också!


Sydde kuddar och vimplar av samma tyg. Klippte namn i kontaktplast från Granit*.

Pimpade konservburkar med tejp och kontaktplast från Tiger. Magneterna i bakgrunden är från Ikea.

Några krokar på garderobsdörren från Tiger, bra att hänga upp tex jeansen på!

Pappersstjärnan hänger kvar från julen, tavlorna från Ikea.

Basfärgerna är svart och vitt, då killen redan är rätt stor och alltför färggrannt kunde, om inte ännu, så ganska snart, kännas för barnsligt. Accentfärgen är grön, då det lär ska ha en lugnande inverkan (en kan ju alltid hoppas). På golvet finns en svart-vit randig bomullsmatta, och till skrivbordsstolen av vitt trä (som jag för övrigt fyndade för 8 euro på den ganska nyöppnade återvinningscentralen i Knektstbro) sydde jag en dyna i svart tyg.

*jag såg för övrigt att också Hanna använt sig av det knepet!

6 kommentarer:

J sa...

Snyggt! En fråga, hur fick du bokstäverna så fint utklippta? Jag skulle gärna göra varsina såna till killarnas rum, men vill inte försöka på fri hand. Och finns det andra färger än svart?

mammaspring sa...

Riktigt, riktigt snyggt! Måste nog ta en avstickare till Tiger snart märker jag.

mammaspring sa...

Riktigt, riktigt snyggt! Måste nog ta en avstickare till Tiger snart märker jag.

Morzan sa...

Jätte jätte fint!!

Linda sa...

J, jag gjorde först mallar med en passlig font från Word. SEn överförde jag dem till kontaktplasten och klippte ut - hade nog inte heller fått till det på fri hand!Och svart var den enda de hade på Granit, kanske finns det andra färger annanstans?

Mammaspring, tack! Roligt att inspirera dig, för det har mest varit andra vägen sista tiden, DU är ju riktiga DIY-drottningen! :)

Morzan, tack! Skulle förresten så gärna ses nåt tag - när ska vi riktigt få ihop en träff? :)



Morzan sa...

Ja hördu, har tänkt på samma! Är ju skamligt att jag inte ens sett din mage irl! Vi får messa, kram!