7 mars 2014

Stark teaterupplevelse

Anna var så snäll och tog mig med på "Kvinna till salu" häromkvällen , och där före skämtade jag lite om att jag gärna skulle piggas upp av ett teaterbesök. Men sanningen är den att jag sen satt och blinkade, svalde och snorade medan de där prostituerade kvinnornas livsöden förmedlades till oss i publiken, och att jag tänkt på pjäsen hela kvällen och dagen efteråt. Kan inte skaka av mig den olustiga känslan, hopplösheten och orättvisan i det hela. Hur olik min värld är från dessa kvinnors, trots att vi omedvetna om det kanske passerar varann på gatan på daglig basis.



Jag tycker det är svårt att beskriva uppsättningen på ett proffsigt sätt (här kan ni istället läsa vad hbl skrev om den), jag blev för illa berörd och uppskärrad av det hela - men rekommenderar den absolut, det är utan tvekan nånting alla borde se och få höra om. Människohandel, prostitution och kanske även vart sexualiteten i vårt samhället är på väg tål att vändas ut och in på, för att göra brutal business på andras kroppar och liv genom våld och hot är inte okej - glöm pretty woman-glansbilden, går ni och ser pjäsen kommer ni att förstå hur verkligheten ser ut.

Och hörni, ta för guds skull med er era pojkvänner, män, bröder, pappor och killkompisar - ty publiken bestod till 98% av kvinnor i åldern 55+ (ni vet, kulturtantsstereotyperna) - och det är INTE de som får den här grymma verksamheten att florera, vågar jag påstå.


2 kommentarer:

Softy sa...

Jag har läst om pjäsen och skulle hemskt gärna ha sett den om jag haft möjlighet. Så viktigt med såna pjäser! En dramaturg sa en gång åt mig hur viktigt det är med tunga ämnen som teater, för man kan så klart läsa en massa, men det blir till en helt annan kollektiv upplevelse när det görs på scen och meddelandet kan få en helt annan kraft. Jag tror att det stämmer.

Linda sa...

Ja det stämmer verkligen! Visst läser man ju om det här i dagstidningar och veckomagasin, men på nåt sätt berördes jag oerhört mycket djupare såhär. Och nu är jag väldigt tveksam till amnestys linje, som är nästan den rakt motsatta - att legalisera sexköp. Understöder vanligtvis Amnesty fullt ut (hoppar tex in som översättare ibland, och ger också ett litet ekonomiskt bidrag månatligen), men nu fick jag mig en funderare.