22 jan. 2016

Blini i långpanna

Nu är det igen blini-säsong, och vill man komma lite lättare undan kan man faktiskt fixa till dem i form av en pannkaka istället för att steka dem en och en. Jag testade denna som nyårsmiddag ute i utskärsvildmarken, och kan varmt rekommendera!



Jag hittade receptet på Soppa365, här kommer den svenska versionen:

Blinismeten:
7 dl helmjölk
200 gr gräddfil
25 gr färsk jäst
2 dl bovetemjöl
2 dl vetemjöl
1,5 tsk salt
3 ägg
25 gr smält smör

Citronsmetana:
skalet av 1 ekologisk citron
1 msk citronsaft
1/2 kruka dill
240 gr smetana
0,5 tsk salt
några varv med svartpepparkvarnen

Topping:
1 rödlök
300 gr kräftstjärtar eller räkor
100 gr fiskrom
dillkvistar och citronskivor till dekoration

Gör såhär:

1. Värm mjölken och gräddfilen till handljummen temperatur. Smula ner jästen och blanda väl. Blanda även i mjöl och salt. Täck med bakduk och låt jäsa nånstans varmt i ungefär en timme.

2. Värm ugnen till 200 C. Skölj citronen, riv skalet och pressa ur saften. Klipp dillen fint. Blanda ihop alla ingredienser till citronsmetanan.

3. Skala och skär rödlöken i riktigt tunna skivor (halvmånar blir fint). Sila bort vätskan från kräftstjärtarna och/eller räkorna.

4. Blanda ner äggen och det smälta smöret i blinismeten. Häll sedan över smeten i en långpanna (med kanter!) som du fordrat med bakplåtspapper. Ställ mitt i ugnen för c 30 min (jag hade min längre, kanske 45 min) eller tills ytan är vackert guldbrun.

5. Låt svalna en aning, och bred sen ut citronsmetanan. Arrangera sedan romen, kräftorna/räkorna, löken, dillen och citronskivorna så det ser vackert ut.

Vintips!
En god champagne eller cava tycker jag är pricken på i:et till blinier, eftersom det krävs nåt rätt syrligt för att balansera och lätta upp emot det feta, lite smöriga i maten. Men annars kan man välja ett torrt och syrligt stilla vin, som tex Salomon Undhof Franciscus Gruner Veltliner (14,90€). Ni minns kanske att jag har en förkärlek till österrikiska vita viner, och det här är en utmärkt representant - lite friska citrussyror, lite mineraler som får det att vattnas i munnen, lite gula plommon som rundar av.


1 kommentar:

Anonym sa...


Hej!
Julklappstips från en fattig student <3
Jag handlar från butiker via: www.refunder.se/b/Spara50
Dessa är mina favoritbutiker

Campadre:
https://campadre.se/tipsa/7817?utm_source=mgm&utm_medium=sharelink&utm_campaign=7817

Lyko:
https://referme.to/9vACAmo