15 dec. 2011

Kladdkaka i julversion

Fick min goda vän Jenny på lunchbesök, och bjöd på frys-soppa. Som kompensation, och för att jag tyckte hennes gravidmage kunde tänjas ytterligare lite, bakade jag ändå en kladdkaka.

Den var riktigt, riktigt god, så god att jag vågar skriva ut receptet här:

Kladdkaka med smak av saffran och vit choklad:

100g smör
100g vit choklad
1 påse saffran (1/2g)
2 ägg
2dl socker
1tsk vaniljsocker
2 1/2dl vetemjöl


Smält smöret tillsammans med den vita chokladen på låg temperatur. Tillsätt saffran och ställ åt sidan. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt. Häll i chokladblandningen och rör tills allt blandat sig. Sikta ner vetemjölet och vänd sedan försiktigt ner det med slickepott. Häll smeten i en smord form springform med löstagbar kant. Grädda i 200 grader i 15-20 minuter. Låt svalna och ställ sedan i kylen för att kallna helt. Sikta över lite pudersocker före du serverar med tex vispgrädde eller vaniljglass.

Detta kommer från min favorit bakblogg Heavenly cupcake.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ser SJUKT god ut! Hur fick du dit stjärnorna?

Linda sa...

Och den VAR ju det. Stjärnorna gjorde jag med en såndär platta med färdiga stjärnor, den kom med Elle Mat och Vin -tidningen för en tid sen.

Mia sa...

Trycker på print as we speak. Ser vansinnigt gott ut!