9 dec. 2011

Solsken på flaska

Häromdagen provade jag en flaska zinfandel jag införskaffat ur Silja Lines sortiment. Zinfandels kan vara lite speciella, och i min smak lite övermäktigt syltiga och tunga. Men efter en lång paus gav mig Beringers Clear Lake mersmak i somras, och då jag såg denna Artezin klirra mot de övriga flaskorna på tax free-hyllan beslöt jag mig för att slå till. Och jag ångrar inget, den var utmärkt den också. Tyvärr kan jag inte för mitt liv minnas priset, men skulle tippa på en 12-15 euro?



Artezin Zinfandel är egentligen en blend med lite Petite Syrah och Carignan, men det är Zinfandeln som klart dominerar. Smaken är fyllig med strama men ändå behagliga tanniner, samt rejält med bär och kryddor. Mest framträdande är hallon och boysenbär, svartpeppar och eventuellt lite juliga kryddor som kanel*.

Vi råkade avnjuta vinet tillsammans med lite tapas (manchego, oliver, små chorizos, mandlar, fyllda paprikor etc) och det var inte alls tokigt.

*eller så lurades min näsa av pepparkakorna i lampan


Inga kommentarer: