28 nov. 2011

Det långa inlägget

Vi tar svaren såhär va, för enkelhetens skull:

Ditt bästa rödvinstips i klassen 15-20 euro?
Jag gilllar chiantin, och särskilt Villa Cafaggio Chianti Classico från 2008 (som säljs nu i Alko) har varit bra. Det är en typisk Chianti Classico - välgjord med medelhög syra och lämpligt med tanniner. Det bästa "lite bättre" all-round vinet till italiensk mat tycker jag!

Tycker du inte om vitt vin?
Det går lite i perioder, men oftast väljer jag faktsikt vitt! Dock har jag märkt att många läsare föredrar rött, så jag har tipsat en hel del om röda. Om du klickar på "Etiketter" och vintips, så kan du hitta vita viner också tex från sommaren.

Är det vanligt att börja må illa efter ett halvt glas rött?
Så tråkigt, det har jag inte hört om tidigare. Däremot finns det folk som är känsliga för garvsyran, dvs tanninerna, i rödvin och reagerar tex med huvudvärk. Andra ämnen man kan vara känslig mot är svaveln, som används för att klarna vinet.

Tycker du att man kan säga att ett visst land producerar bättre vin än andra? Eller är det bara vinsnobberi?
Det är nog snudd på snobberi. Eller kanske okunskap? För det kommer fina viner från alla vinproducerande länder, skulle jag våga påstå. Sen är det naturligtvis en smaksak hurdan stils vin man gillar bäst - klassiska viner från Italien och Frankrike är ju inte per defintion bättre än en varm, mustig fruktbomb från Australien, utan bara olika. För mig går det i perioder vad jag gillar - just nu har jag en italiensk period, men snart tröttnar jag och går vidare!

Som lite vinintresserad, skulle jag gärna veta hur man kommer igång med att smaka viner.
Det enda sättet man lär sig är genom att smaka, och ju mer man dricker desto mer upptäcker man skillnader i vinerna. När man provar ett nytt vin lönar det sig att fundera efter hur det smakar, vilka associationer man gör och varför man gillar det - och skriva ner, för annars glömmer man garanterat bort! Vill man kan man hålla en liten provning för familjen eller vännerna, för det är lättare att märka hur olika vin smakar om man har några olika att jämföra med samtidigt. Och tycker man att dethär är skoj så kan jag varmt rekommendera Alkos Etikettklubb - de ordnar med jämna mellanrum provningar med olika teman, tex Nya Världens viner, Viner till julbordet eller Pinot Noir. Som du märker finns det massor med olika upplägg för en provning, och egentligen är det bara fantasin som sätter gränser!

5 bra köp-listan:

Rödvin
-Viña Albali Reserva från Spanien, 8 euro
-
Peter Lehmann Barossa Shiraz från Australien, 13 euro
- Regolo från Italien, 14 euro

Vittvin
- Versus White från Sydafrika, 6,30 euro
-
Trimbach Riesling Réserve från Frankrike, Alsace, 20 euro

Varför har chardonnay så dåligt rykte?
Haha, det stämmer - i ett skede fanns det t.o.m. en rörelse som kallades ABC, Anything But Chardonnay! Men det var ett tag sedan, faktiskt -Chardonnay har gjort en comeback. Back in the days var Chardonnay typ den enda druvan, och "alla" gjorde Chardonnay, vilket ledde till att marknaden var full av rätt kassa Chradonnayer utan finess. Nuförtiden görs det jättebra Chardonnayer, och mina favoriter kommer utan tvekan från Chablis i Frankrike. Där lagras de inte på ekfat, och hålls fräscha och fruktiga. Ibland kan man dock vilja ha en lite "fetare" stil på sitt vin, och då kan en kalifornisk ekfatslagrad, lite smörig/tjinuski-smakande Chard passa bra, tex till grillad lax eller en gräddig pasta.

Din bästa vinupplevelse?
Kanske inte riktigt det svar du väntade, men jag kommer aldrig att glömma hur fint det var att ta sig runt Viña Tarapacás odlingar till häst.

Jag och vackra Barrica i Chile 2009

Kan du rekommendera några goda alkoholfria viner?
Jag drack själv mest Kopparbergs alkoholfria cider när jag var gravid, för jag tyckte inte det fanns några goda viner, tyvärr. Det verkar vara alkoholen som gör vinet till vin (särskilt rödvin), annars är det bara sur saft. Dock smakade jag för en tid sen på ett riktigt gott alkoholfritt vitt vin, Torres Natureo Free.

Upplever du att det är finare att gilla torra viner än söta?
Nej, inte för mig personligen åtminstone. Men till mat tycker jag det för det mesta passar bättre med ett torrare vin. Vissa rätter däremot, tex asiatiskt kryddad mat, kan funkka bättre med ett vin som har lite sötma! Egentligen funkkar sötman i vinet bäst om det matchar sötman i maten, tex ju sötare dessert desto sötare vin borde man ta. Frukt - semisött med lite syra, liksom frukten själv, choklad - megasött med liten syra, liksom chokladen själv. Ungefär så. Och man ska inte bry sig om vad andra tycker, utan beställa det man själv gillar!

Tell me, är det heeelt fel med vitt till en stek?
Inte finns det väl något som är heeeeelt fel, utan om man tycker att en maträtt är god + ett vin är gott, så är det ju en lyckad måltid. Personligen tycker jag ändå det kan vara svårt att nå några synergier ifall man väljer ett vin till rött kött, men jag skulle kanske testa en riktigt fyllig chardonnay isåfall?

Något gott vittvin, gillar inte chardonnay?
Testa ny-zeeländska Vicarage Lane Marlborough Sauvignon Blanc för 11 euro, jättegott!



Hoppas ni är nöjda med svaren? Vi kan fortsätta ännu ifall nån kom på nåt mer, eller vill att jag ska svara utförligare på nåt. Jag tyckte dethär var skoj, tack att ni ställde frågor!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Ännu en fråga, hur kommer det sig att du kan så mycket om viner? Är du bara intresserad eller jobbar du med viner på nåt sätt? Hur som helst är det kul att du delar med dig av det du kan i form av vintips! Tack för det. H: Maja