27 juni 2013

Dagssömn

Jag skulle gärna börja med det för egen del, men nu lyder egentligen frågan om när man brukar lägga av med sånt vad gäller småttingar.

Dels är jag rätt dement av mig, men dels är det så många år sedan jag sist funderade på det, så jag har helt enkelt ingen aning mera. Tösen är ju nyss fyllda 3, och vi är nu i det skedet att jag inte är riktigt säker på huruvida hon behöver en tupplur på dagen eller inte. Vi lägger henne i princip kring kl 20, och så vaknar* hon kring 8, ibland 9. Och då borde hennes tuppis infalla kring 13 och vara i nån timme - men nu har det allt oftare hänt att vi skippat den. Antingen har vi haft program då, eller så har hon helt enkelt inte verkat speciellt trött.

Och herremintid, jag fattar ju att om hon är trött så får hon sova, och är hon inte det så får hon väl vara vaken - det är ju inte rocketscience, och kanske min fråga är lite dum. Men om nu nån vill berätta om sina erfarenheter så tycker jag det vore intressant I ALLA FALL. Hur gamla var era barn då de slutade med dagsvila, och hur länge sover de då på nätterna?

*och vet ni vad, nu kan vi äntligen säga att hon SOVER på natten! Efter ungefär två och ett halvt år av ständiga uppvaknanden varannan timme så får vi alla sova hela nätter - gudoooohoooomligt!!

6 kommentarer:

Mamma sa...

Ellen är lika gammal som L och sover på dagiset men inte hemma. På vardagar somnar hon kl 21 och på veckoslut kl 20. Om hon sover hemma på dagen, är det svårt att få henne att somna (om hon vaknat kl 6 så är det aningen lättare) och så är det JÄTTE svårt att få henne att vakna och hon går omkring som en sur gris i en timme efteråt. Så vi har skippat dagssömnen hemma och på dagiset slutar hon på hösten att sova långa dagssömner för hon flyttar till stora gruppen. Så då kommer kvällsläggningen att bli tidigare igen, som tur. Så mycket att säga och förklara men orkar inte skriva en roman så det blev kanske lite råddigt. :)

Fua sa...

Äldre barnet blåvägrade sova på dagen redan vid två års ålder, andra sover på dagis och bara ibland hemma, men han är riktigt snart fyra. På kvällen lägger dom sig vid 20.30 och vaknar 07.30. Den yngre började sova hela nätter efter att han fyllt tre, och med hela nätter menar jag 1-2 vak, inte 6-15 som tidigare... Vissa saker är man bara glad att man inte fick veta på förhand

Helena S sa...

Grattis!!!!!!!
När det bara är jag och de små sover hon dagsömn. 1 1/2 timme ungefär. På helgerna då det är lite mera liv i stugan skippas den ofta men det händer att hon då somnar mitt i en trötthetsprotest som ofta har att göra med att inte äta. Nätterna varar oftast mellan 20:30-8:00, dagisdagar 20:00-7:30.

Malin sa...

Dottern(snart 5år) sover inte hemma dagssömn alls. Men nog i dagis. Hamma slutade hon sova på dagen när hon var 3år och sover lugnt mellan 8-12h/natt somnar kring 20.30-08.30 När hon är i dagis och sover dagssömn ca 1h somnar hon hemma mellan kl 21.30-22. Så mycket bättre när dom inte sover dagssömn. Så behöver hon inte de så tycker jag inte du ska tvinga henne till att sova.
(Om min flicka somnar själv på dagen så låter jag henne sova annars inte)

Åsa sa...

3,5 åringen har sovit på dagis hela våren, ca en timme, och kan då vaka ganska sent på kvällen, nio-tio, ibland senare, vaknar senast sju på morgonen. Hemma sover han sällan dagssömn och då sover han ca tio timmar på natten. Nu på sommaren har han sovit på dagen om han är trött, vilket händer ungefär var fjärde/femte dag. Men det råddar genast nattsömnen. (men så är han inte som barn är mest och litet sömnbehov är en del av problematiken).

Anonym sa...

Den uteblivna dagssömnen kanske orsak till god nattsömn? Låt vila 15 min på dagen om hon är trött,annars inget