22 maj 2015

Roséfredag

Igårkväll var jag sugen på pizza, nånslags comfort food ni vet, och till den tänkte jag mig ett billigt och opretentiöst rosévin. Stegade in på alko, framförde min vanliga klagan om deras kundvagnar (annan story, vi kan återkomma senare till den), och styrde mot den ljusröda hyllan. Där hittade jag detta, som den lite girlyga etiketten till trots tilltalade mig. Den lovade nånting fräscht och rättframt, tyckte jag.


Inget dåligt val, visade det sig. Terra Andina Lovely Rosé kostar strax under 9€, och kommer från Leyda-dalen i Chile. Druvan är Pinot Noir, och smaken är frisk och svalkande. Var nöjd med kombon - den salta osten och salamin på pizzan gick bra ihop med den torra, lite syrliga bärigheten - men varför inte med andra klassiska sommarrätter som matiga sallader och pajer och sånt.

Inga kommentarer: