20 apr. 2011

Barnfritt

Det var via min barnlösa vän Ida som jag kom i kontakt med det här fenomenet. Jag vet inte, även om jag inte är nån större fantast av barnmyller med stök och stoj på allmänn plats så känns det ganska rått att utesluta folk på det där sättet. Barn är ju människor de också, liksom. Jag börjar automatiskt leka med tanken på liknande förbud mot åldringar, alkoholister, handikappade, rödhåriga - fast jag vet att det är att dra saken till sin yttersta spets. Är jag den enda som tycker det är aningen diskriminerande med barnfria hotell och barnfria flyg?

Insert semesterbild here



Vill man prompt slippa se och höra småfolk då man semestrar (vilket jag förstår mer än väl) så behöver man ju inte åka till de mest typiska familjeresorten med aqualandia och bamseklubbar och whatnot? Världen är så stor så stor, och det finns resemål och hotell av alla de slag.

7 kommentarer:

Softy sa...

Hmm. Jag förstår inte helt varför detta stör dig? Varför skall bara barnfamiljer ha rätt till Kanarieöarna? Och det handlar faktiskt bara om tre hotell på Kanarieöarna. På vilket sätt begränsar det ditt liv? Det är väl bara för er att ta in på något annat hotell? (På samma sätt som du tyckte att vi barnlösa bara kan dra till något annat håll i den stora världen.) De barnfria flygen är inte verklighet ännu. (Och det är INTE jämförbart med att förbjuda ett hotell för handikappade.)

Naja sa...

Det här med barnfria hotell fattar jag inte alls. Om hotellet har en bamseklubb och man inte vill ha barn i sin närhet - boka ngt annat då. Men barnfria avdelningar på flyg kunde vara en idé. Jag flyger en hel del, inget i jämförelse med många andra, och vill verkligen inte ha en främmande gallskrikande unge bredvid mig som helt på riktigt kan "förstöra" en hel flygning om det riktigt vill sig illa.

Helena S sa...

Jag gillar att vissa hotell har en barnfri pool, förutom den andra. Ibland vill man bara chilla utan stoj.

Linda sa...

Softy, det är väl lite principen om att utesluta som jag ogillar. Det är liksom en sak att rikta in sig, och särskilt välkomna en viss kundgrupp, men en annan att förbjuda. Det att ett hotell är särskilt lämpat för barnfamiljer betyder ju inte att barnlösa skulle vara ovälkomna eller portade? Eller att "bara barnfamiljer skulle ha rätt till Kanarieöarna", tvärtom - i nuläget är det ju öppet för alla, oberoende av resesällskapets sammanställning.

Naja, lite sådär tänker jag också gällande hotellen. Gillar man inte att festa hejvilt med fulla britter kanske man inte väljer Ibiza heller? Och barnfria flygavdelningar tror jag många skulle gilla.

Helena, okej, det fattar jag också - lite som att barnen är välkomna till restaurangen, men inte till baren. Men att helt förbjuda från hela stället, njää.

Softy sa...

Ok. Nå förbud är kanske att ta i. Men jag tror inte att man behöver förstå det som ett specifikt förbud (eller kanske jag läste artikeln slarvigt?), jag förstod det åtminstone mera som just att man marknadsför ett visst hotell till en viss kundgrupp. JAg blir lite stressad på att man alltid utgår ifrån att singlar ska åka antingen på något exotiskt äventyr alternativt city-semester. Jag tycker väldigt mycket om barn, men faktum är att ibland sku det vara skönt med en "pokkare-vid-poolen"-loma och hur gulliga än dedär ungarna är som springer omkring med "kellukkeet" kring armarna blir det eviga strittandet av vatten i ögonen lite irriterande. I ett större hotellkomplex skulle en barnfri pool vara ypperlig! (Kanske det finns?!) Men charterhotell marknadsförs väldigt ofta som "barnvänliga". Därför förstår jag inte varför några inte lika bra kan marknadsföras som "barnfria". Jag menar ingenting illa så jag förstår inte varför föräldrar (i allmänhet) tar detta som ett personligt påhopp. (Och dethär var nu inte direkt riktat mot ditt inlägg, så sorry om det blev långt, har bara funderat på sistone på dehär grejerna!)

hemmahannah.papper.fi sa...

Kolla förslagsvis på Finnmatkats sidor, där finns både bamseklubbsallinclusivegrejen och andra alternatiov, teks Blue Couples där det uttryckligen står att hotellet är inriktat till vuxna och man kan sippa på sin drink utan en massa knärras och sprättas. :)

Barnfria vagnar på tåget vore inte heller helt fel. Eftersom jag oftast hamnar tillbringa mina Österbotten-trippar i lekvagnen är det UNDERBART att ibland få sitta i en vanlig vagn med tysta vuxna som läser sina böcker och håller käft. Då en barnfamilj kommer in där är det nöjet förstört för samtliga.

Anonym sa...

så jävla trött på det här tjaten om barnfritt!! ska man respektera att barn är oxå människor!! alla barn är inte jobbiga, jag har själv tre underbara barn som sköter sig hur fin som hällst, men det är så tjatig, vart man än blir bjuden nu för tiden ska det bara barnfritt, hur ska dom kunna lära sig att vara sociala om dom inte får vara med?? har vi glömt att vi oxå var små o jobbiga??kan tilläga att vi har vart utomlans nydligen och det gick hurbra som hällst, dom är 2år 7år och 6 månader och både resan dit och hit gick bra, visst fans det andra barn som tom jag tyckte var jobbiga för den hade ont i öronen eller va det nu var den gallskrek för
men inte fan önskade jag att dom skulle sluta finnas till!!! sluta upp med det där!! fattar ni inte att man bli ledsen näe
ni diskriminerar dom finaste som finns!! BARN!! respektera dom, dom är en del av vår framtid!! tack för mig!!
mamma till 3 änglar:-D