19 apr. 2011

Utländskt vs inhemskt

Dagens lunch består av en kopp kaffe och en skål med turkisk yoghurt, toppad med musli, nötter och en näve gojibär samt vita mullbär. De två sistnämnda har tarror på påsarna med orden "organic raw food, rich in anti-oxidants" och klassas som supermat.

Vi fick bären som gåva, och det var skoj att pröva
- smakmässigt får de dessutom klart godkänt, nam!
Men lite skumt känns det ändå med kinesiska bär...


Gojina kommer från Kina, mullbären från Turkiet. När jag mumsar i mig dem kan jag ändå inte låta bli att fundera på varför man ska släpa hit bär från andra sidan jorden, när det finns precis lika hälsosamma och fina antioxidantsbomber på betydligt närmare håll. Är inte skogarna i Lappland fulla med blåbär, lingon, kråkbär, hjortron, åkerbär och havtorn?

2 kommentarer:

hemMAMAmi sa...

Min make brukar också äta av gojibären, jag personligen tycker att dom smakar ganska apa...Men dom vita mullbären däremot är jättegoda. Och håller helt med dig om att det finns oändligt med nyttiga bär helt här i knutarna, man borde koncentrera sig mera på dom istället.

Linda sa...

Håller med idg om att mullbären är godare, de smakar ju lite toffe nästan!