5 feb. 2015

Om Twin Peaks och andra serier

Vi tittade slut på Homeland (så bra, helt olidligt spännande! Och årtiondets come back -pris går ju raka spåret till Clare Danes) och medan vi väntar på fler säsonger så zappade vi efter nån ny serie.

Serie, för det är bara att konstatera att livet efter barn innebär färre filmer och färre tegelstensböcker - det finns inte tid, det finns inte koncentrationsförmåga. Nåväl, efter ett halvdant försök med Under the Dome gav vi upp och bläddrade vidare på Netflix - tills Twin Peaks kom emot. Jag såg aldrig mer än nåt enstaka avsnitt då det begav sig på 90-talet, och har upplevt det som en liten lucka i min allmänbildning. Den ska täppas till nu! I början förhöll jag mig minst sagt skeptiskt och var inte alls imponerad av varken skådespelarprestationerna (förutom Lara Flynn Boyle kanske) eller regin (maken till kökkö dialog liksom!), men nu har jag accepterat att det är så, och kan tycka det är rätt ok. Fortfarande har jag mycket svårt att tro att jag "inte kommer att kunna sova av rädsla" längre in i serien, som jag blivit varnad. Och Bob, som tydligen är THE dummis, har ju redan skymtat i rutan - hittills är jag rätt oberörd.

Såg ni TP i tiderna? Vad tyckte ni? Och har ni några bra tips på netflix-serier på lager? Har sett Orange, Breaking Bad, House of Cards. Top of the Lake och Under the Dome tror jag inte riktigt på.


5 kommentarer:

Catten sa...

Jag igen tycker dialogen är ganska typisk David Lynch, så därför har jag inte reagerat på dess kökkighet. Så bör man minnas att den var den första whackoga serien back in the days och visade väg för många efter, som t.ex. The Northern Exposure. Tyckte min rädsla kom krypande efteråt, fast jag då tyckte att I can handle anything! Filmen Fire Walk With Me är ju ganska obehaglig...

Mia S sa...

Suits kan ni testa på! Vi blev helt hooked på den serien :)

Sofia sa...

Jag missade den också då, men känner att det kanske är en lucka som får bli i min allmänbildning... Vi har tittat på och gillat Suits, White Collar, The good wife, New Girl, two broke girs (riktig hömppä, men underhållande) och just nu är vi inne på 3 säsongen av Gilmore girls (från dvd iofs, men finns på netflix)

Malena sa...

Suits och White collar och Scandal!

Helena S sa...

Har tittat på extras, party down (om man bara vill slöskratta). Inne på senaste säsongen av suits men tycker att den helt tappat greppet, garderoben har också blivit helt virrig. Man kan endera skratta eller gråta åt att kvinnorna förväntas vicka på höfterna tills de går ur led när de trippar genom korridorerna. Men om två veckor börjar en ny säsong av house of cards! Tjihoo!