4 feb. 2015

Ugglevinet

Under min tid på Alko så fick jag så gott som varje dag förfrågningar om "hästvinet" eller "kattvinet". Ibland kunde nån fråga efter "det där vinet med mörkröd etikett" eller "vinet med guldnät". Då gällde det att kunna sina flaskor kan jag berätta, det är ju inte bara ett eller två viner som ingår i sortimentet...

När jag häromdagen bläddrade igenom häftet med februarinyheter landade mitt öga på denna, och först tvekade jag på grund av etiketten. Ett djur på etiketten är ett ganska säkert marknadsföringstrick i vårt land - kan man inte uttala svåra namn eller komma ihåg regionen eller dylikt - då är det lätt att be om "se pöllöviini" - och som branschmänniska blir man lite skeptisk då. Men så såg jag att det är från Portugal och gav det en chans, eftersom jag är ganska förtjust i just portugisiska röda.

Tyto Alba - tornuggla på svenska, lite söt måste jag medge


Och här sitter jag nu då för andra kvällen i rad och sippar på ett glas och är riktigt nöjd! Välgjort, smakrikt, balanserat, med passlig kryddighet och djup. Druvorna är förstås en blandning lokala (som det nästan alltid är med portugiserna) och området det kommer ifrån heter Tejo (hette förr Ribatejos, och hade inte världens bästa rykte - men nu har bönderna velat börja på ny kula, och det ser lovande ut!) Inget märkvärdigt, och kanske snäppet överprissatt (nå, vilket vin är inte det här i Finland...) med sina knappa 15€, men en absolut angenäm bekantskap!

2 kommentarer:

Kamomilla sa...

Sidu, en annan gammal Alkojobbare! Under min tid på Alko kom folk och köpte norsuviini ( Hannibal urk) och Ilovela. Det sistnämde kallades också för Papukajaviini eller Ilovela så som egentligen var egentligen I love LA...
Kengruviini var också pop och liskoviini.
Ja suck ändå, man fick sig ganska många skratt där. :)

Pia sa...

era juttun om alkokunderna är guldkorn för mej som ska formge, tack! nu försöker jag bara få leverantören/beställaren att förstå detta :) skitsvårt ju, de har en helt annan syn på hur etiketterna ska se ut (som inte är så kundvänligt, specillet uttal på finska)