7 apr. 2010

Voi voi, smör smör

Jag har nu gjort slag i saken angående nånting jag funderat på en längre tid. Jag har bytt ut familjens margarinintag mot smör. Det har ju diskuterats en hel del vilkendera som är bättre ur både en hälso- och en ekologisk synvinkel, men utan att dra fram några desto mer djupgående forskningsresultat eller analyser så bestämde jag mig för att ha tilltro till gammalt vanligt bondvett. Kollar man vilka kemiska smörjor margarin egentligen består av(enligt livsmedelsverket, som ju borde ha koll) så tappar t.o.m. jag aptiten:

Extraktionsbensin (hexan)
Aceton
Nickelspån
Natronlut
Fosforsyra och citronsyra
Blekmedel
Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
PAH (polyaromatiska kolväten, några av de mest cancerframkallande ämnen som finns)

Smör i sin tur består av grädde och eventuellt lite salt. Är man i riskgruppen för hjärt- ch kärlsjukdomar eller har andra specialbehov att ta hänsyn till är det naturligtvis en annan femma, men för mig känns det bättre såhär.

Vad tycker ni?

2 kommentarer:

catariina sa...

Ja! Jag använder också smör, men mest för att Boyfriend vägrar äta annat. Han försöker äta så E-fritt som möjligt, vilket i sig är riktigt bra men kan bli sjukt störande i längden. Det finns typ bara en korv i närsupermarketen som är helt E-fri. Tur att jag kan äta mina knakisar när jag är hemma i vasa, men schhh, berätta int!

En tid (medan jag jobbade med ostar) åt jag bara luomu mejerismör i lösvikt och riktig grädde i all mat, int nå light eller %-produkter. Om int någå annat så var det ju gott iallafall. Jag tror nog på hederlig mat, det MÅSTE ju vara bättre än behandlad? Blir man sen tjokis får man väl bara gå till gymmet nån extra gång. :D

Malin sa...

Vi kör oivariini och smör. Oivariini bara för att det är lättare att breda.