20 maj 2011

Veckans vintips

Igårkväll närvarade jag vid en vinprovning som Sushibar ordnade i samarbete med Viinitie. Jag fick smaka på många riktigt trevliga viner, av vilka en glädjande stor del dessutom var ekologiskt eller biodynamiskt odlade. Tyvärr går jag inte närmare in på dessa viner denna fredag, eftersom endast en liten del av dem finns att beställa via Alko, och då endast i lådor om minst 6 flaskor. Men så mycket säger jag, att det lönar sig att hojta in en flaska Cava Vall Dolina Brut Nature nästa gång ni går till Sushibar+Wine på Fredriksgatan för att fira nånting, den är underbar!



Men ingen anledning till oro, jag ska istället tipsa er om en mycket god chardonnay, som fås för knappa tio euro: Raimat Vina 27 Chardonnay. Jag bryr mig inte särskilt mycket om sånadär väldigt smöriga och ekiga chardonnayer som länge varit populära, men allt eftersom den vågen börjat dra över har det kommit fler och fler fräscha och mindre mossiga varianter på marknaden igen. En av dem är denna, som fortfarande är ganska rund i smaken, men med fin syra och fruktighet. Särskilt äpple och persika dominerar, medan eken helt fattas. Nånsorts lax eller kanske en kycklingpasta skulle jag rekommendera till.



Nu önskar jag alla ett skönt och soligt veckoslut, och börjar själv packa för några dagar på lande. Hejsvejs!

1 kommentar:

Sanna sa...

Tack för vintipset!Detta vin skall jag köpa, trots att jag oftast dricker rött.
Hoppas du för en riktigt avkopplande helg på landet!
/S