6 maj 2011

Viernes, finalmente!

Äntligen fredag, queridas! Förlåt, jag fastnade med spanska växeln i. Har grym Barcelona-längtan, lyckans Peppe och Magnus som är där just nu. Måste trösta mig ett glas spanskt ikväll som resesubstitut.



Dagens tips får bli en goding vi smakade på igår - Mas Borrás 2008. Ni hittar den på Alko för knappa 25 euro, och druvan är Pinot Noir. Den trivs vanligtvis bäst i svala klimat, men jag måste medge att denna var min favorit bland gårdagens kandidater - mjuk och elegant men komplex i smaken, feminin på nåt sätt. Rostade toner av ek, lite viol och plommon. Delicioso! Bjud mamma på middag på söndag, och servera detta till något gott kött!

Buen fin de semana på er!

3 kommentarer:

marica sa...

vet du, när jag är å alko så handlar jag oftast vin i 10-15 € klassen. Sen tittar jag efter en flaska som har en lagom tråkig etikett (eftersom jag har en teori om att en flaska som säljer trots världens tristaste etikett, måste vara ett helt ok vin) Det är allt jag går efter. kan du ge mig några bra rödvins namn i den prisklassen som jag kan plocka hem nästa gång, utan att jag famlar i blindo? snälla?

Linda sa...

Marica, oftast landar mina vininköp också i den prisklassen. Om du klickar på Vintips här nedan ("Handlar om Vintips), så borde alla tips komma upp, där kanske du får några idéer? Tex riojan Banda Azul är en favorit, och lätt att känna igen på hyllan - och kostar just kring en tia. Sen smakade jag på ett gott, förmånligt Torres-vin som heter Coronas igår, det kostar också kring 10 euro och är ett bra all round vin.

marica sa...

jag ska klicka och läsa! nice, jag hade helt missat att du hade en vintipsetikett att klicka på, du är min alkoguide! <--obs, på ett bra sätt..:)