28 sep. 2011

Missriktat

Jag klädde mina barn riktigt traditionellt häromdagen märkte jag, och hajade till lite. Blått och rött, ser ni? Jag hajade även till lite då Underbara Clara klädde sin lilla gosse festfin i rosa klänning.


Men sen funderade jag inte vidare på nåndera faktum - it´s all good liksom, vem bryr sig? Önskar att folk kunde lägga sin energi på viktigare saker, sånt som faktiskt spelar en större roll. Varför inte istället engagera sig i Amnesty, Greenpeace eller Röda Korset om man har så mycket brinnande iver i sig och så starka åsikter om vad som är rätt och fel i samhället?

10 kommentarer:

Helena S sa...

Fick mig av nån anledning att tänka på min 4-åriga brorsdotter som förtjust brast ut: Men då får ju jag också bli kär! när hennes mamma informerade henne om att kvinnor också kan gifta sig med varandra. En sak mindre att oroa sig för. Nu återstår bara problemet med att vara enda vege-barnet på landsbgdsdagiset.

Peppe sa...

Ja men just det! Rikta all energi på frågor som hjälper folk istället för att tillrättavisa dem.

Sonja sa...

Tänkte i lite samma banor "om det gör dig glad så klä din gosse i klänning...". Orkar liksom inte bry mig om det... Även om jag lite tror på att folk behandlar barn olika beroende på kön (läs:klädval).

Annika sa...

Jag tycker Peppe uttryckte sig väldigt bra om saken i sin blogg.
http://www.jeanetteohman.com/2011/09/klanningar-pa-pojkar.html

Linda sa...

Helena, härligt! Och man tycker ju att det där vegeätandet inte skulle vara ett problem mera, ens på landsbygden?

Peppe, ja, det finns ju allt möjligt till buds att brinna för.

Sonja, jag tror nog barn behandlas lite olika pga kön, men på grund av kläderna också då? Hur menar du? Att en flicka i jeans behandlas annorlunbda än en flicka i klänning eller? Hm, kanske.

Annika, Peppe uttrycker sig alltid bra! Och jag kom att tänka på dethär delvis för att jag läst hennes inlägg.

tutt-lisa sa...

btw. snygg RÖD vagn :) på riktigt alltså.

tutt-lisa sa...

men när jag kikar på bilden claras blogg, ser jag ingen klänning. ser ju ut som byxor, en sån där byxdress med gummiband i benen. hmm..

Linda sa...

Tutt-lisa, thanks! Den är väldigt röd, men vi gillar den. Om man orkar läsa igenom alla tusentals kommentarer så kommer där ett ställe där nån frågar om just den saken, och hon bekräftar att det är fråga om en klänning, inte byxor.

tutt-lisa sa...

ok då är det en klänning :)fast tror hon hittar på lite för att skapa uppror;) men det e väl ok.

alldeles för många kommentarer för att jag skulle orka läsa.

fröken nytta sa...

Just det. Tänk om all energi som sätts på oväsentligheter skulle användas till viktigare saker. Det vore något.