13 dec. 2012

Lussekatter

Trots magknip och svagt illamående (det går tydligen magsjuka nr 2 på dagis nu, jeee) lyckades jag ta mig i kragen och blanda ihop till en sats med lussekatter igårkväll. Det hör nu liksom till helt enkelt.


Recept för cirka 30 ganska stora bullar:

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kvarg (tex Valios vaniljkvarg)
en påse saffran
2,5 dl ljus sirap
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
russin
1 ägg

Smula jästen i en degbunke och smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken i kastrullen och värm till fingervärme, ca 37°. Jag brukar mäta med en köttermometer för att vara säker! Är det för kallt vaknar inte jästen, och är det för varmt dör den. Häll degspadet över jästen och rör om så att jästen löser sig. Blanda i kvargen, saffran, sirap, salt och det mesta av mjölet. Knåda tills degen känns bra ochlossnar lätt från bunkens kanter. Tillsätt ev mera mjöl. Jag brukar spara ungefär en dl till det här skedet, och antingen använda den, eller så inte. Hehe. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Baka ut degen till lussekatter, finns flera modeller och man kan ju testa på olika Jag brukar göra U:n med insvängda toppar, inte S, för jag tycker de är finare. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.Garnera med russin. Låt jäsa ytterligare 20-30 min, och värm under tiden ugnen till 225 grader.Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-7 min. Låt svalna på galler under bakduk.

 
 


3 kommentarer:

Sandra sa...

Huu jag är lite rädd för den magsjukan, våra döttrar går i samma grupp och har beräknad dag inom några veckor..

Linda sa...

Jag är också livrädd för magsjuka, det är det värsta! Hoppas du klarar dig undan - allt jag fick var bara lite knorrande mage och vågor av illamående, likaså mannen. Och Lykke var helt symptomfri, men fick ändå stanna hemma, så vi missade deras julfest, snyft.

Mrs Aquarius sa...

Vilka fina lussebullar!