30 sep. 2013

Vege-månaden, the final countdown

Imorgon är det första oktober, och för vår familjs del kommer den att bli köttfri. Okej, undantagstillstånd gäller i skolan och dagis, samt för oss vuxna vid middagsbjudningar, men sådär i princip ska vi försöka undvika kött och äta mer vegetariskt (ägg, fisk och skaldjur är ok har vi bestämt) under den kommande månaden. Orsakerna till att vi deltar i det här evenemanget, som fått rejäl spridning sedan madventures-killarna lanserade det för en tid sen i sitt docventures-program och på facebook, är för min del att jag faktiskt tycker att vi äter lite för mycket kött (det känns aningen ohållbart i längden, både ekologiskt och hälsomässigt sett), och så tycker jag det är en bra challenge att utveckla min matlagning. Man faller så lätt in ett visst spår och orkar inte hitta på nytt.  De största utmaningarna ser jag därför i att dels variera mitt matlagande tillräckligt, och orka söka upp och prova nya recept, samt dels att fixa sån middag som också barnen gillar.

 
Denna overkligt goda rivna biff får man på mami i Åbo!


Är det nån annan (än Michaela i Nickby och vi?) som kommer att vara med? Hjälp mig isf gärna med mat-idéer! Sånt som troligtvis kommer att finnas på menyn är purésoppor, pasta med diverse såser, pajer, lasagne, kanske nån pizza, gratänger? Och eftersom vi också kommer att äta fisk och skaldjur så underlättar det ju lite, då kan man lägga till fiskrätter av diverse slag.

12 kommentarer:

Helena S sa...

Kommer inte att delta men kan ge ett tips i form av Zuccini fritters med majs och råriven potis!

Oca sa...

Jag tänkte vara med, vet inte hur det blir med resten av familjen - men sambon är inte med. Barnen äter väl sen vad de äter.

Softy sa...

Hej vad roligt! VIlken din idé! Jag tycke just att det nästan var det roligaste när jag övergick till vegekost; att lära sig laga mat på ett nytt sätt. Och min kost är MYYYYYYCKET mer varierande nu. (Jag äter vilt ibland fortfarande, men hemskt sällan.)

Nickby rapporterar sa...

Nu är vi up and running! Jag brukar tycka att TT-recepten HBL kör brukar vara lite, uhum, enkla, men dagens "Aubergine med baba gahanoush" låter gott!

Moroten sa...

Jag sku vilja rekommendera sojafärs av Hälsans kök (köps i frysen). Jag tycker att det fungerar bra i stället för malet kött. Gott är också grönsakspurésoppa med hembakade semlor. I de sistnämnda kan man ersätta en del av semlemjölet med sojakross, krossade nötter och mandelmjöl, så får man proteiner och bra fetter också. På den här fina bloggen kan man också hitta lockande recept: http://chocochili.net/

Linda sa...

Helena, det låter gott! Kanske med nån yoghurt-örtsås till?

Oca, men hur gör ni då helt praktiskt? Lagar alla sin egen mat eller? Varför får du inte resten av gänget med?

Softy, så gör min syrra också, fast hon annars oftast är vege så kan hon ibland äta vilt, och frigående lamm etc.

Nickby, visst gjorde det, och inte så svårt heller. Min mamma ringde upp mig och pratade också just om det receptet, hon tänkte också testa. Sällan ett hbl-recept väcker så mycket uppståndelse, haha!

Moroten, just det, sojakrosset vi har i skåpet hade jag gllömt, men nu minns jag det plötsligt. Hälsans Kök -grejerna är goda, men är bara ganska dyra va?

Tove sa...

Jag brukar göra en "bolognese" sås på mörksojakross, typ lök-tomatkross-paprika-zuccini...det bästa med sojakross är att den tål rätt mycket kryddor men känns ändå inte tungt. Kan sen ätas med potatis, pasta, ris, ångad broccoli etc eller varva med aubergine skivor och ost till en vegelasse?

-Blomkål, kikärter, lök å t.ex. paprika med i curry-kokosmjölk med en gnutta spiskummin, super gott med t.ex potatis, hirss, tattar, bulgur, ruokaohra...

Sen använder jag kvinoa rätt ofta istället för pasta/potais/ris.

Nuförtiden finns det ju också quorn i frysdisken i de flesta affärer. Quorn biffar har konsistens som möra kykclingfiléer men har en rätt mild smak och hörstammar från svampfamiljen. Aningen dyrt men min kompis brukade laga det i ugnen på söndagar som en slags "sunday roast" med ugnsrotsaker och sås. på tal om ugnsrotsaker: ugnsrostade rödbetor med salt-peppar-feta/getost- honung....miauw!! :)

Mia Forsberg sa...

Ratatouille med ris är sååå gott. Likaså massa pastarätter: allt från pesto till alla siciliana (med aubergine, oliver, sardeller och vitlök), arabbiata, vanlig tomatsås osv. Svamp i alla former: som sås, i risotto, i lasagne. Kållåda utan kött. Snål- eller sommarsoppa. Biffar/plättar på zucchini/ rödbeta/ morot. Omelett med olika fyllning. Lycka till! Vi har infört en vegetarisk dag och två fiskdagar i veckan samt satsar mer på ekologiskt och det är för tillfället tillräcklig utmaning. Kanske att vi nästa år är redo för en större utmaning.

Anonym sa...

Har ingenting med kött eller grönsaker att göra men har Malin Granberg slutat blogga eller vad har hänt med hennes blogg?

Sanna sa...

Kolla Malins vegetariska recept här: http://engulapelsin.blogspot.fi/2013/09/tio-vegetariska-tips.html#comment-form
Jag blev inspirerad och har gjort morotsbiffarna tre gånger på ett par veckor :) Gott med lingonsylt och potatismos! Lasagnen har jag också gjort, men använde nog bara en stor purjolök (inte tre, som i receptet), och andra gången jag gjorde den bytte jag ut purjon mot 1 rödlök och en riven zuccini. Spenat har jag lagt i båda gångerna också! Jättegott!

Jag började också tycka vi äter för mycket kött och har nu lyckats variera kosten mer med några vegetariska rätter! Lite knepigare är det med en knapt 2-åring i huset, men både morotsbiffarna och lasagnen fick tummen upp! Mannagrynsgröt funkar också fint.Lycka till!

Cecilia sa...

Har själv haft ganska bra nytta av

http://www.miljomat.se/html/naringsberakningRecept.aspx

Det finns ju olika åsikter om vad som är en balanserad måltid, men här verkar de ha vettiga riktlinjer. Jag som trodde att jag åt hälsosamt fick lägga till en hel del fullkorn, protein, frukt och grönsaker!

Och förstås är det ett stort plus att miljöpåverkan ingår i beräkningarna.

Linda sa...

Mia, tack, superbra inspis! Särskilt ratatouillen blev jag sugen på nu, mums.

Anonym, den är up and running igen, du får kolla själv.

Sanna, mannagrynsgröt ( och vispgörtsvarianten också!) är bäst - men tack för de övriga tipsen, ska kolla in morotsbiffarana bums!

Cecilia, det är sant, och jag själv oroar mig lite för att jag inte får tillräckligt järn i mig nu när vi lämnat bort rött kött. Måste ta reda på hur man bäst kompenserar.