4 nov. 2010

Dagens fråga

Jag har ju potential att vara lite insatt i detta, tvåbarnsmamma och rutinerad busspassagerare som jag är, men jag har faktiskt noll koll. Hur är det meningen att man ska använda dehär krokarna i bussen när man åker med barn i vagn? Det finns bältesmodell också, vilket förbryllar mig ännu mer. Nån som vet?



Jag fattar ju att man ska haka fast vagnen på nåt sätt, men förstår ändå inte hur en liten krok i ena ändan ska kunna hindra hela eländet från att stjälpa om olyckan skulle vara framme?

6 kommentarer:

Mia sa...

Fortsättning på funderingarna... Jag antar att man ska kroka fast dem i sidan av vagnens handtag,annars sitter de ju för långt ner! MEN, hur ska man isåfall kunna kroka fast vagnen då det är två vagnar bredvid varandra i bussen?

Pia sa...

Man ska kroka fast barnet, helt klart.

Sonja sa...

Då jag skötte om en liten tjej för ungefär 15 år sedan passade vagnens handtag att kroka fast, så jag drar den slutsatsen att det är vagnarna som ändrats?

Sonja sa...

Ja och bältet är kanske för rullstolsburna?

Melli sa...

Men inte kan man ju vrida på krokarna så de sku passa på sidan. Jag tror att man egentligen ska sätta fast handtaget,men då måste man ju ha det vänt mot fönstret vilket jag inte brukar.En gång fick jag faktist resvagnens handtag och passa på en sådandär krok, men hamnade ropa åt schauffören då vi sku av för fick ju inte loss kroken sedan.Samma har dessutom hänt flere.. Sådanadär bälten som sitter fast i stången är väl bättre då de är lättare att få runt handtaget. Det är väl inte heller meningen att det ska hjälpa vid olycka utan mer vid kurvor och rondeller då jag sett flere vagnar kippa då inte folk har hållt i dem.. H. en som åkt buss sgs. alla dagar med barnvagn i flere år.

Linda sa...

Mia: men borde man inte kunna svänga på krokarna för att haka fast dem i sidan? Och det går ju inte?

Pia: så måste det ju vara! :D

Sonja: bra så, men i nya bussar kunde de ju ha tagit hänsyn till nya vagnar också, höh.

Melli: jag har heller aldrig vagnen vänd den vägen, och står eller sitter och håller i den med ena handen, alltid alltid!