9 nov. 2010

Det bor en liten slaktare i var och en av oss

....eller gör det? Jag och sambon sitter med en ritning framför oss och försöker luska ut vilken del på det arma djuret som ska användas till vad. Vi har nämligen en leverans på ett halvt vildsvin om några veckor, en minimal frys och ett köttförflutet som begränsar sig till typ, "femhundra gram innerfilé, tack".



EDIT: Sambon påpekade att det låter lite snobbigt med "femhundra gram innerfilé", men det kunde lika gärna vara 100 gr, eller ytterfilé, eller något annat. Min point, hur lite jag vet om kött, kanske framgår ännu tydligare nu?

2 kommentarer:

catariina sa...

Wow! Jag vill se vildsvinshalvan! Vilken halva är det tro, fram eller bak, tryne eller knorr? :D
Och jag beundrar er för att ni vågar ta på er något sånt, då ser man ju att köttet faktiskt kommer från ett djur! I motsats till att det ju kommer från butiken.

marica sa...

jag är väldigt dålig på det där när det kommer till vad man kan använda till vad. Mannen är bättre men sen har han ju sex års studier i bakficka och skulle han vara lika dålig som jag så skulle skolväsendet behöva ses över.