18 nov. 2010

Eh bien, santé mes amis!

Här följer rapporten om de unga tu som jag lovade tidigare:

Beaujolais Nouveau Mommessin 7,45€ är mjuk som sammet men tunn som silke! Saftlik med en svag syrlighet och en mycket lätt och kort bärig smak.

Beaujolais Villages Nouveau Pierre Dupond 8,39€ är litelite fylligare och smakar mer som vin, om än ganska tunn och lätt. Här kan man faktiskt också hitta en subtil banansmak, som ofta i Nouveauerna.



I matväg kräver dehär vinerna inget fancy, och jag svängde bara ihop en simpel ost-och-skinkpaj till. Vinerna är ju faktiskt inte märkvärdiga på nåt sätt, och årets exemplar var rent ut sagt ganska menlösa, men det jag gillar med den tredje torsdagen i november är glädjen! Spänningen! Själva grejen liksom, strunt i vinerna för en gångs skull.

8 kommentarer:

catariina sa...

Alltså kan du inte berätta vad det är för juttu med vinerna, kommer det alltså nya varje år? Det var väl förra året som jag såg en massa statusar på fejsbok om bejaublabla och fattade inget, men vågade inte fråga heller. Dig vågar jag fråga! Vad är juttun? Upplys mig! :)

PS! Vi ses säkert imorgon!

Linda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linda sa...

Saakutisaakuti, mitt inlägg försvann i sajberrymden, gaaaah!

Vi tar det en gång till då: Beaujolais är ett distrikt i Frankrike, och Beaujolais Nouveau är "årets vin", dvs ett helt färskt, olagrat vin som smakar mest sur saft bara. Det görs på druvan Gamay, och är ett enkelt vin utan större pretensioner. Grejen med det är att det lanseras på marknaden varje år den tredje torsdagen i november, i hela världen på samma gång. Världens mest lyckade marknadsföringsknep evah! Och nu har det blivit en rolig tradition av det, ett tillfälle för fest. Liknande gör man i tex Österrike med Heurigern.

Sonja sa...

Tack för det, på lördagen är vi bjudna till våra vänner för en Beaujolais-kväll så då ska jag ha det här i minnet!

Linda sa...

Det låter trevligt Sonja!

Anonym sa...

Jaaammmmmiiiii vad pajen ser god ut! Hur har du fått kanterna sådär fina, mina lyckas aldrig!

Maja sa...

Jag har köpt varje år och bli alltid lika besviken. Det är ju sur saft till premiumpris. Senaste åren har utveckligen varit den att jag i hopp om något drickbart tagit den dyrare modellen eller den som säljs på exklusiva varuhusets matavdelning. Samma flopp varje år och jag bli utskrattad när jag kommer hem med mina fynd. I år verkar jag klara mig men så är jag gravid och i husarrest så det är väl det som krävs :)
Något geni har fått det här marknadsförungsjippot att fungera. Här skyltar många restauranger och delikatessbutiker med att le beujoulais nouveau est arrive! Pajen ser god ut!

Linda sa...

Anonym, jag förgräddar bottnet i ugnen, och stöder då upp kanterna med alu-folie.
Maja, några delikatessviner är de sällan, men har man inte så höga förväntningar så blir man ju inte så besviken heller.