31 maj 2012

Ensamrätt på namn

Igår diskuterade vi med Sara och Jenny lite om namn också, och då kom bl.a. Estelle upp. Någon tyckte det var lite fånigt att ge sitt barn samma namn som den lilla prinsessan, men det lär ju faktiskt väntas en boom av just det namnet de närmaste året. Nå, om vi spinner vidare på det.

Att döpa sitt barn efter en kändis är ju en sak, men sen kan det kännas besvärligare ifall någon inom ens bekantskapskrets har samma namnsmak* som man själv. Ifall kompisens dotter får namnet som du för åratal sen lagt bakom örat för ditt eget barn, vad gör du då? Eller om din brors vänner väljer samma namn som du valt åt din förstfödde, snörper du på munnen åt det? Jag måste säga att jag inte är så brydd i den frågan. Man kan ju inte ha ensamrätt på ett namn, och själv skulle jag kanske dra gränsen vid riktigt nära vänners barn, som jag vet att kommer att figurera mycket i vårt liv också framöver. Då funkkar det inte så bra om barnen heter samma sak. Men annars, om jag försälskat mig i ett namn, skulle jag inte låta mig hindras av att någon annan redan "tjingat" det.


* före vår Lykke kom till oss för två år sedan hade jag aldrig hört om nån annan än Lykke-Li, men nu vet jag redan hela TRE andra små Lykken - och det är ju enbart skoj!

9 kommentarer:

Pia sa...

Jag tycker det är fånigt att reservera namn och harmas över andra som tagit "ditt namn". Vill du ge ett visst namn åt ditt barn så ska du göra det. Vår äldres namn förekommer i bekantskapskretsen och det tycker jag bara är roligt! Den yngres har jag inte ännu stött på.

Sanna sa...

Jag hade nog blivit lite sur om nån härmat oss i bekantskapskretsen. Särskilt om man väljer ett lite ovanligt namn så är väl idén att det ska vara just ovanligt? Och det är det ju inte om alla heter så sedan.

Helena S sa...

När jag fick höra om en annan som gett det namn vi tänkt ge (blev ett annat ändå) tyckte jag bara att det var trevligt med andra människor med lika god smak.

Anonym sa...

Hej, jag har just börjat läsa din blogg, och ville bara säga att Lykke ju är världens finaste namn! Om jag nångång får en dotter kunde jag bra tänka mig att ge henne det namnet, bara karln sku vara med på det.
Hälsningar, Anna

Johanna sa...

Fast Estelle är ju så fint!! Alla franska namn är underbara.

/Johanna -byengberg.com

Linda sa...

Pia, jag majndar inte alls heller, tycker det snarast är lite smickrande!

Sanna, fast statistiken lär ju inte skjuta i höjden fast nåt enstaka barn till heter så?

Helena, precis. Och ni valde ju ett SÅ fint namn, ett av mina favoriter faktiskt!

Tack Anna, vi tyckte också det kändes som det enda rätta, och hon har sannerligen förtjänat sitt namn fullt ut.

Johanna, haha, jag håller med om att Estelle är jättevackert (min svågers syrra heter så, så det var bekant från förut), men ALLA franska namn, njä... Arnaude? Hortense? :)

Naja sa...

Det här är en sak vi funderat en del på under sista tiden.

En av Sthlms närmaste vänner får tvillingflickor någon vecka före vi får barn. Under senaste gemensamma middagen diksuterade de möjliga namn och de två namn högst på vår "flicklista" nämndes. Vi sa inget, de får först och vet dessutom könen och kan därför välja namn först. Men nog suger det ändå om de väljer våra favo-namn. Vi är för nära för att våra barn ska heta samma.
Men tex om min kusins barn heter samma som vi döper vårt barn till spelar ingen större roll för mig.

Sanna sa...

En vän och jag väntade flickor samtidigt och hon hade beräknat 3 veckor före oss. Deras flicka föddes en vecka före vår och jag visste redan på förhand att vi funderat på precis samma namn, BÅDA förnamnen dessutom. Förstår inte hur det kunde råka sig så. Nå vår dotter har nu samma andra namn vilket inte stör mig alls. Vi valde ett annat första namn, som nu känns SÅ rätt.

Lykke är ett otroligt vackert namn!

Linda sa...

Naja, förstår problematiken, håller tummarna att de inte väljer era favoriter (SÅÅ nyfiken på vad ni väljer!)!

Sanna, oj tänk! Men ofta har man ju lite liknande smak som sina vänner, men tänk att ni gillade både samma förnamn och mellannamn! :) Och tack, vi tyckte Lykke var det finaste namnet som fanns!