25 feb. 2010

60 miljoner japanska kvinnor KAN inte ha fel


Helsingfors har många bra sushiställen, men en av mina favoriter är Umeshu i Tölö. Ganska litet ställe, och inte helt billigt, men omsättningen är stor - folk kommer och går hela tiden både vid lunch och middag. Och det, mina vänner, är en bra grej när man vill inmundiga möjligast färsk, rå fisk. Jag har för övrigt aldrig ätit så mycket av denna ljuvliga rätt som nu - förra gången jag väntade barn var det strikt förbjudet, men nu har rekommendationerna till all lycka förändrats och dessa små delikatesser är igen tillåtna även för havande nordbor.

Följande konstaterande kan låta lite underligt, men eftersom jag är gravid kan jag skylla på det: mitt lunchsällskap Nela (som hurtigt kom från ett flera timmars gympass i granntrappan) doftade underbart! Det slog mig både vid hej- och hejdå-kramen hur ljuvligt rent hon doftade. Parfymer och aromatiska oljor är kanske helt överskattade - att bara dofta nydushat rent och svagt av tvål is the new cK tror jag.

2 kommentarer:

"Melli" sa...

Oj vilken tur ifall rekommendationerna ändrats! Vi brukar nämligen laga sushi själva alltid då de finns inspiration,tid och ork. :)

Linda sa...

Jo, det sägs nuförtiden att sushi är okej, bara fisken är säkert är färsk. Jag har undvikit färdigpackad butikssushi, men restaurangsushi tror jag nog är lugnt att avnjuta. Och hemlagad förstås!