28 feb. 2010

By-gones

Nu har jag återhämtat mig från gårdagens besvikelser. Efter att ha stått ut med överförfriskade, högljudda och verrareklädda medpassagerare i två och en halv timme för länge, vadat sig fram i snöslask och duggregn* från terminalen i Tallinn till tapasrestaurangen i gamla stan, slafsat i sig maten med största hast** och sedan andfådda och med fara för våra liv pga is- och snöras från alla tak anlända till spa:et dit vi skulle kändes det outhärdligt nedslående och nästan typiskt att jag gått och bokat fel datum åt oss. Vi var mycket välkomna pånytt om en månad, lördagen den 27 mars. Visst, om en tid kanske jag kan skratta åt händelsen, och hela resan för den delen, men igår blänkte nog en frustrationens tår till i min ögonvrå där jag stod avvisad, dyblöt om fötterna och frusen på gatan utanför det där etablissemanget som liksom var hela pointen med vår resa.

Nå, som tur så blev det lite mer monetärt kapital över för annan konsumtion istället. Hela patrasket fick nya skor:




Och båtens tax free skänker ju alltid en viss materiell tröst den också. För fin i fejset och om händerna kan man ju bli även per egen maskin:




Och hjälper inget annat så kan man plåstra om sin sargade själ med socker och alkohol***:



* tack till högre makter som gav mig förstånd att lämna uggsen hemma och välja mina gamla 29,90 €:s outlet Bianco fakemokkastövlar som reseskodon istället, även om de sög i sig halva Tallinns snösörja som svampar

** som för övrigt var riktigt god - restaurangen Tapas Baar ja Restoran finns i en källare på Toompuiestee 27 och hör till hotell Meriton. Sambon valde en sea food paella med husets vita vin och jag tog en nötcarpaccio och en gazpacho, och vi var båda riktigt nöjda.

*** en välbeprövad metod, tyckte jag mig observera bland resenärerna ombord. Dehär buteljerna ska nog på riktigt pantas på en tid till - den lilla flaskan ska med till bb, och de större är tänkta att avnjutas på namngivningspartaj i sommar.

Inga kommentarer: