7 okt. 2011

Ett rött

Detta ekologiska rödvin från argentinska Mendoza har nyss uppenbarat sig på Alkos hyllor, och kostar dryga 9 euro.



Etiketten* tilltalar mig inte speciellt, men eftersom jag vet att Trapiche** är ett vinhus att lita på testade jag det ändå villigt. Smaken är fyllig och moget fruktig med runda tanniner, och en hel del kryddighet ger sig också till känna. Passar bra till grytmat och biffar.


*Namnet Zaphy lär ska betyda "rot" på Huarpes-språket, som är ett urspråk vid Anderna. Med det vill man poängtera en anknytning till jordmånen, ursprunget och naturen.


** Trapiche fick utmärkelsen Hot Brand 2010, som ledande vinhus i Argentina

2 kommentarer:

Malin sa...

Jag fingrade på det idag i alko, men expediten hade inte smakat på det och vågade inte rekommendera det. Men hon sa att hon tyckte att etiketten var sällsynt ful!

Linda sa...

Malin, jag vet inte riktigt hur de tänkt med etiketten. S kunde ju rita en finare! Men man kan lugnt köpa det, innehållet är bra.