24 okt. 2011

Lästips

Läste just slut (antagligen sist av alla) Sofi Oksanens bok Utrensing. Jag tyckte den var hemskt fascinerande. Grym, mörk, angstig - men otroligt välskriven. Jag tycker om att läsa om människoöden, och här berättas om två kvinnor som levt väldigt olika liv och fått sina sparkar och slag men på något sätt kunnat resa sig och stappla vidare. Här berättas också om Estlands historia, om den ryska ockupationen och om kulturen. Väldigt intressant och allmänbildande.



Nu ska jag ta itu med Anna Perhos* "Anna palaa". Tror det kunde göra min finska gott med lite uppfräschning!


*hon var med i Hannahs och Annes förträffliga talkshow, såg ni?

1 kommentar:

Naadi sa...

Nå nä, helt sist är du inte.. Jag har haft Utrensningen så länge på min "att läsa"-lista att jag glömt bort den.
Kanske adlibris har den. Måst kolla. Tack för påminnelsen ;)