19 okt. 2011

Trädgårdsvetare hepp!

Min svärmor lagar en god äppelmos som hon smaksätter med aronia. Nu har jag bongat såna här små svarta bär i lekparken nära vårt hus, och tänker mig att det är fråga om just aronia. Vad tror ni, najs eller bajs att plocka dem?




Det finns tydligen flera sorters aronia också, för att ytterligare komplicera frågan. Bonuspoäng till den som kan säga om det är fråga om ätlig aronia eller mindre ätlig (men dock!) prydnadsaronia.

Och ja, så återstår ju frågan om man överhuvudtaget borde plocka dem, de är ju inte precis vilda.

9 kommentarer:

hemMAMAmi sa...

Aronia är det nog, kan dock inte säkert säga ifall dom är ätbara. Dessa fotade jag på vår gård för ett par dagar sedan, och dom är iaf ätbara:

http://hemmamami.papper.fi/2011/10/12/hostfarger/

Hoppas någon fiffigare kan hjälpa dig :)

Anonym sa...

Jag kan inte hjälpa dig, tyvärr. Men vi har av dom ätbara (eller det var ok att laga saft på dom) i buskarna utanför vårt hus och dom ser lika ut. Eller så är du hjärtligt välkommen hit och plocka från vår buske ;). /My

Anonym sa...

Aroniorna skall nog gå att äta, både prydnadsversionen och bäraronia-versionen. Bäraronian lär vara godare i smaken och ha större bär - själv vet jag inte vilka jag ätit, har bara mumsat i mej bären då jag sett av dem. :)

Melli sa...

Det enda jag kan berätta är att vi har av samma buskar kring höghusen vi bor i. Har inte en blekblå aning om vad de är för sort. Vet bara att traktens barn och ungdomar älskar att klotta med dem,också inne i trappuppgångarna...

Linda sa...

heMAMAmi, de liknar ju nog hemskt mycket. Har du använt dem till något då?

My, tack för erbjudandet! Och saft låter ju inte så dumt, även om jag aldrig smakat på det - man måste säkert söta en hel del va?

Anonym, råa då, sådär bara? Jag trodde man måste liksom tillreda dem på nåt sätt. Är de goda då?

Melli, usch jag kan tänka mig hur det ser ut, utsmetat på väggen... Dagens ungdomar alltså! Men du har inte plockat av dem då?

Nina sa...

Det är nog aronia och bärversionen. Prydnadsaronia går också att äta, men har mindre bär. De smakar nog inte gott så där bara, men är inte giftiga på nåt sätt.
H. Hortonomen

Anonym sa...

Saften krävde mycket socker, men gott var det. Melli, ush bärens saft vill ju inte komma bort fast vad, fy för att klotta på väggarna. /my

HA sa...

Om de växer vid en rikligt trafikerad väg sku jag kanske fundera lite på saken.. tvätta noggrannt i vilket fall som helst

hemMAMAmi sa...

Sorry, nu först märkte jag din fråga...Nä, har aldrig använt mig av bären men förra ägaren har lagat sylt och saft av bären. Jag blev ganska sugen på äppel-aronia-pajen, råkar DU ha nåt recept? :)