14 nov. 2014

Fredagsvitt

Jag har alltid tyckt väldigt mycket om Chablis-viner. De är oftast friska, krispiga, syrliga och lite mineraliska, jämfört med chardonnayer från tex USA och Australien, som haft en tendens att vara lite oljiga och tunga. Men tiderna ändras, och ABC-rörelsen* tappar nog följare i takt med att fräscha exempel på modern vinkonst kommer ut på marknaden. Old Coach Road Unoaked Chardonnay, för lite dryga 12 € är just en sådan goding som jag tycker ni ska testa på.



Citron, lime och äppel samsas här med en aptitretande mineralprofil, och ger en helhet som håller riktigt bra ihop både för aperitifer och som sällskap till olika fisk- och skaldjursrätter.

Kuriosa: Vinområdet kring staden Nelson på södra ön är en rätt intressanta uppkomling (Nya Zealand är mer än bara Marlborough!), och Seifried är en av de största producenterna där, med en export på ungefär 50%. 

*Anything But Chardonnay

3 kommentarer:

Helena S sa...

Kuriosa: jag hade en one way flygbiljett för att jobba på vingård i nelson! Sen kom min pojkvän hem och vi beslöt oss för att stanna där vi var :( Låter mycket gott.

Catten sa...

Kuriosa: Jag var på Wellington International Ukulele Orchestras konsert just på en vingård i Nelson!
http://oravahuone.blogspot.fi/2012/01/neudorf-vineyard.html?m=1

Linda sa...

Helena, you and me - har avböjt en del och skjutit upp på annat för en kärleks skull - och it´s hardly ever worth it. Det ska jag lära mina döttrar!

Catta, coolt! Då måste du ju testa det här vinet bara för att! :)