13 apr. 2015

Lindas avocado- och chokladmousse

Igår var värsta kvällen på familjefronten i mannaminne, och för att kompensera eländet så snurrade jag ihop en chokladmousse till dessert ikväll. Inte för att det fick mig på supermycket bättre humör, men det gjorde saken nu inte sämre i varje fall. Idén kommer faktiskt ursprungligen från en riktigt trevlig vege-kokbok av Sara Ask och Lisa Bjärbo, Mera Vego, men jag har rumsterat om lite bland ingredienser och mängder så att det blivit ÄNNU bättre.

Mjölk- och glutenfri, helvegetarisk - och vansinnigt god

Lindas choklad&avocadomousse 

-2 stora mogna avocadon, eller 3 små
- 0,5 mogen banan
- 10 kärnfria dadlar
- 1 dl mörk kakao
- 1 dl vatten
- 1 msk honung
-valfritt: bär till servering

(gillar man mer en mildare mjölkchokladsmak kan man ersätta vattnet med mjölk, men jag diggar ganska stark och mörk choko)

Rör ihop allt i med en stavmixer - klart. Vem hade trott att världens godaste chokladmousse kan göras så enkelt? Samtliga tre barn runt bordet gillade - 10-åringen som vanligtvis blir grön i ansiktet av grönt på tallriken, världens mest mat-ointresserade 4-åring och så glada ett-åringen, som fick smaka pga nyttigheten. Och det smakar lika krämigt, fylligt och chokladigt som vilken mousse som helst, jag lovar.

Berätta gärna om ni testar, för jag vågar påstå att ingen blir besviken!

4 kommentarer:

Hanna sa...

mmmm! Jag lovar att jag skall testa detta. Verkar ju såå sjukt gott och bra :)

Nadia sa...

Mums! Jag ska testa och återkommer sen.

Unknown sa...

Vi måste nog ha gjort något fel...

Linda sa...

Nå Hanna o Nadia? Har ni hunnit prova rean? Och Malin, nånting måste ha hänt, hade ni tillräckligt mogna avocadon och bananer?