15 apr. 2015

Mera Mera Vego

Innan jag sprang iväg hemifrån igårkväll* så var jag så snäll att jag kokade middag till familjen, och den sitter jag nu här som bäst och njuter av till lunch. Mycket gott!

Veganvariant: byt creme fraichen mot kokosmjölk och uteslut mozzan.
Receptet är ur samma bok som jag nämnde tidigare i chokladmousse -inlägget. Den här gången ändrade jag inte på något, förutom att närbutiken blivit utan koriander i sin leverans, så den fattas från min tallrik. Här har ni:

 Krämig bönmasala för 4:

 ris eller bulgur för 4 pers
 4 morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
 1 msk hackad (eller riven) ingefära
rapsolja att fräsa i
2-3 tsk garam masala
500 g krossad tomat
2 dl creme fraiche
1 grönsaksbuljontärning
6-7 dl blandade kokta bönor (jag satte kikärter och röda bönor, en burk av var)
färsk koriander efter smak
en boll mozzarellaost (125 gr) i bitar
1-2 dl hackade cashewnötter

1. Koka riset eller bulgurn enligt anvisningarna på paketet.
2. Skala och riv morötterna grovt. Hacka lök, vitlök och ingefära. Fräs allt i olja i nån minut tillsammans med garam masalan.
3. Tillsätt krossad tomat, creme fraiche och buljongtärning och låt koka i 10-15 min.
4. Mixa såsen slät med stavmixer. Tillsätt sen bönorna och mozzarellabitarna, smaka av med koriander.
5. Servera med riset/bulgurn och strö lite cashewnötter över.

*Själv vred jag i mig mer än lovligt många makibitar på Sushi&Wines och Viinities stamkundskväll på Korjaamo, dit jag gjorde sällskap med Helena. Det där sista vinglaset kunde jag nog ha låtit förbli odrucket också, för att vara ärlig.

Inga kommentarer: