10 apr. 2015

Prisvärt vårvin

Snart känner jag att det är dags att börja ta tempen på årets roséviner, men jag tror vi hinner med ännu några vita före det ( fast imorgon har de lovat vårens hittills varmaste dag, hörde jag imorse på dagis - är så uppe i varv över det att jag knappt kan tänka på annat!).





Denna veckas tips får bli den franska chardonnayn Blason de Bourgogne Mâcon-Villages för 11,50€. Det är en riktigt anständig bourgogne, trots det skonsamma priset: med lite mjuka toner av gult äppel, lite citrussyra och en minimal klick smörighet är det ett fräscht val till tex klassiska fiskrätter med smörig sås eller mild kyckling. Det lär ska vara ett rätt stort kooperativ som producerar dethär varumärket, vilket kanske innebär ett visst publikfrieri i stilen - men strunt i det, jag tycker detta vin är ett budgetfynd och värt att  testas!

Inga kommentarer: