25 apr. 2010

Farsan

Jag har blivit en riktiga filmnörd på sistone, det är ingen ovanlighet att jag hittar mig själv nästan en gång i veckan på bio. Här sist såg vi "Farsan" av Josef Fares, killen som blev känd med "Jalla Jalla". Komedier brukar inte placera sig särskilt högt på min lista, men det är nåt med svensk humor som tilltalar mig. Speciellt sådandär lite självironisk, aningen mot det svarta hållet, drivande men ändå varm och vardaglig humor, som tex tv-serien Solsidan är ett strålande exempel på. Och jag skrattade faktiskt stundvis så att magen guppade hejvilt och tårarna sprutade - sambon kastade lite oroade blickar på mig då jag bara hjälplöst fortsatte frusta långt efter att den roliga scenen passerat och den övriga biopubliken tystnat.



Jag gillade Jalla Jalla i tiderna, och fick nu en ohygglig lust att få tag i Kopps, en annan Fares-rulle. Nån som sett den? Kritikerna har inte precis lovordat "Farsan", men tar man av sig den intellektuella spändmössan så kan man nog se varför den ändå gått så totalt hem hos publiken. Mer sympatisk film har jag inte sett på länge.

3 kommentarer:

Sonja sa...

Hej Linda! Namnet på din blogg tilltalade mig så jag måste komma och se vad som händer på snigeln Harald hemsida och vem hittade jag är jo du! Det var ju skoj. Varifrån kommer namnet? Du minns kanske att mitt första barn är en Harald? Ingen snigel dock :). Snart får du din baby! Vad roligt. Skulle vara skoj att träffas nu när vi båda är mammalediga-igen! Och bor i samma stad-igen. Sköt om dig. H.Sonja Djupsjöbacka

Linda sa...

Nämen hej Sonja! Roligt att du hittat bloggen. Snigeln Harald är ett anagram på mitt riktiga namn. :) Visst minns jag att din äldsta heter Harald - och grattis till nykomlingen förresten!

Sonja sa...

Tackar tackar!