19 juni 2012

En konstig karaktärsbeskrivning

Regnig dag - ganska lite att rapportera om eller reflektera över, förutom kanske ett boktips.

Jag brukar varva olika sorters litteratur, och varannan bok får gärna vara lite lästläst. Nu plöjer jag igenom en bok som heter Pansarhjärta, en deckare (thriller, kriminalroman, vetekattenvaddetnukallas)av norske Jo Nesbø*.

   

 Den är annars riktigt bra och fängslande, om än aningen utdragen, men vissa av hans beskrivningar blir jag inte klok på. Den kvinnliga polisen Kaja, som har en betydande karaktär, har beskrivits mer än en gång med hänvisnng till sina tänder. Det har varit rader i stil med "hennes små, spetsiga tänder glittrade då hon böjde sig framåt". What? Jag ser inte alls en människa med spetsiga tänder framför mig, som en vampyr liksom eller vaddå? Och glittriga tänder? Som i en photoshoppad amerikansk tandkrämsreklam med bländande blingblings i munnen?

 *som förresten är, förutom författare, också musiker och börsmäklare. Coolt, jag vill också vara sån som är bra på så diversa saker!

Inga kommentarer: