18 juni 2012

Ny fluga

Jag har ingen framtid som glassfotograf, det ser jag nu. Men däremot har jag lyckats röra ihop några riktigt goda glassar på sistone, men hjälp av min mammas gamla maskin från 1970-talet. Här ser ni en kokos-körsbärsvariant.

 

När jag serverade maken en skål med kardemumma-lönnsirapsglass igår mumlade han* "mjaa, jooo...inte alls så tokigt. Men heeeeelt där är vi inte ännu. Du måste öva, öva och öva."

Detta ska tydligen bli sommaren då vi utvecklar den perfekta glassen, glassarnas glass. Förslag på smaker tas emot!

* på finlandsvenska kunde man använda utrrycket "att ha en egen ko i diket" i dethär sammanhanget

5 kommentarer:

Maria L sa...

Jag att du byter ut lönnsirapen mot granskottssirap som du tillagat själv. Jag kan komma o provsmaka.

Johanna sa...

Jag kommer gärna och provsmakar yoghurtsglass! ;)

Anonym sa...

Kocken på jobbet gjorde en supergod karamell-kex-baileys glass!! Lite sött men kunde varit värre, och jätte gott!

Östermyran sa...

Hemmalagad glass, omnomnom...

Okej, låter lite crazy, men citron-marshmallows. Eller päron-lakrits. Eller kanel-blåbär... Okej, jag kan fortsätta i all oändlighet.

Linda sa...

Jee, jättebra tips! Mera, mera! Maken sjorde vitchoklad-glass till sina jobbkompisar idag (och serverade rabarberpaj till, även den av hans egna kärleksfulla händer gjord - tanterna svimmade alla) men den fick jag ju inte smaka av, tyvärr.