21 maj 2010

Dags för fredagsflaskan

Jo, jag gjorde det. Jag smuttade på lite rosé igår, jag kunde bara inte motstå. Mina föräldrar var hos oss på middag, och här är ett litet meddelande till Martha Stewart - släng dig i väggen kvinna! Före jag berättar om vinerna måste jag nämligen berätta vad jag bjöd på: salviamarinerad grisfilé på rabarberbädd till huvudrätt, och vitchokladpannacotta med färska fikon och sesamfrökex till efterrätt. Nu har jag tyvärr inga bildbevis att dra fram, men det var faktiskt riktigt lyckat.

Nå nu till det väsentliga, vinerna. Vi korkade två franska, somriga roséer - Petit Bourgeois Rosé de Pinot Noir, 11€ och Château d'Aquéria Tavel, 14,50€.



Petit Bourgeois´n var perfekt till grisen och rabarbern, eftersom den var aningen syrligare än Tavelen. Den hade friska bäriga toner och kändes som ett typiskt Loire-vin med lite mineralisk touch. Den är gjord på 100% Pinot Noir.

Tavelen å andra sidan kändes mer sofistikerad, med djupare och mjukare smak - vi borde egentligen ha öppnat den först och avnjutit som aperitif, då skulle den ha kommit bäst till sin rätt. Druvblandningen i det här vinet är ganska spännande, jag har åtminstone inte medvetet smakat på vare sig Bourboulenc eller Piquepoul förut.

Inga kommentarer: