11 maj 2010

Tygisar

Sitter här med ett berg av diverse tygblöjor framför mig och skrapar mig i huvudet. För en som är oinvigd i denna värld ter sig det hela t.o.m. lite skrämmande.



Med äldre krabaten var jag ignorant och självisk och använde enbart engångsblöjor, men nu har jag efter moget övervägande kommit fram till att det bästa är att köra nåtslags 50-50-system. Tygblöjor i hemknutarna, och engångs på stan och eventuellt på natten har vi tänkt oss. Sambon tycker det verkar lätt som en plätt och inget att oroa sig för, medan jag är mycket förbryllad över alla olika märken och system och harson och boosters och skal och all-in-ones och yllebyxor och allt man ska hålla reda på. Förhoppningsvis klarnar det genom trial and error. Önskar bara att vi skulle skonas från alltför många errors, med tanke på vad saken gäller.

2 kommentarer:

puva sa...

hej, hittade till din blogg via andra bloggar som vi båda tydligen läser :) använder själv tygblöjor enligt det du beskriver, tygisar hemma och engångsblöjor när vi går nånstans och så på natten. skrev faktiskt om det här: http://puva.ratata.fi/post/139297

det är ett helsike att försöka hitta nån linje med de där blöjorna. själv gjorde jag bara exakt som en kompis för jag orkade inte ta reda på allt själv. det funkade bra för oss.

här kommer hifi-delen av inlägget: som riktigt liten använde vi Nalleblöjor (jag ropade in Nalle Nöttönen på huuto.net men man kan beställa dem från nallevaipat.com) som innerblöja + Imsevimse-ytterskal. provade vissa All-In-One-blöjor men gillade dem inte. när ungen växte och kisimängderna blev större började jag köra enbart med pocketblöjor, FuzziBunz. de har fleece mot rumpan och så stuvar man bara in en massa sugdelar i fickan. det hålls torrt mot huden och läcker sällan.

tips: se till att tvätta i synnerhet pocketblöjor med ylletvättmedel (eller annat flytande tvättmedel med mindre än 5% tvål i), annars täpps fleeceytan igen och allt rinner bara ut ur blöjan i stället för att sugas in.

nåja, nu ska jag fortsätta läsa i din blogg, den är rolig! kanske du är på BB just nu, man vet ju aldrig :)

Linda sa...

Nä, här hänger jag nog fortfarande bara, inget BB i sikte än! Men hej tusen tack för tipsen, speciellt detdär med hur man ska tvätta pocketblöjorna av fleece - det hade jag ingen aning om! Och vad roligt att du tycker om bloggen! :D