2 feb. 2011

Hallå hallå?

När jag läste Hannahs inlägg om telefonförsäljaren kom jag osökt att tänka på hur paff jag blev då jag blev uppringd av en pigg och snärtig svensk tjej som ville diskutera vårt el-avtal med mig. Efter att jag försäkrat mig om att hon säkert förstått att vi bor i Finland, och hon bekräftat detta, försökte jag dels säga att jag inte har helt stenkoll på vilken sorts avtal vi har*, dels att vi ändå är nöjda och inte intresserade av leverantörsbyte just nu.


Hon: Ja, men kan jag få din sambos nummer då, så ringer jag upp honom för att diskutera vidare?

Jag: Öh, nää, vet du, det behövs inte. Han är ganska upptagen, och jag kan tala för oss båda då jag säger att vi är riktigt nöjda som det är, tack.

Hon: Jo, men jag skulle vilja ha hans nummer i alla fall, jag MÅSTE få prata med honom.

Jag: Va? Vet du, nää-ä, du MÅSTE ingenting.

Hon: Jamen jag måste ju få sköta mitt JOBB!

Jag: Hördu, nu vill jag inte verka oförskämd, men det måste väl räcka med att jag klart och tydligt och så vänligt jag kan säger NEJ TACK, vi vill inte ha ett nytt avtal?

Hon: Nejdå, nejdå, du är inte alls oförskämd, men ---

Jag: Nå bra, då avslutar vi för denhär gången då. Tack att du ringde, hej hej.



Och ja, JAG hade dåligt samvete efteråt. Det är så fel, så fel!

*så grönt det går, har jag för mig, men minns inte detaljerna mer och orkade inte gräva i husmappen heller

6 kommentarer:

Helena S sa...

Huhhuh! Har svenskarna lägre taxa eller varför har finska bolag anlitat svenska call centers? Hur var det med pakko-ruotsin nu igen? Hon lät antingen helt korkad eller som en som jobbar på kommission i ett pyramidföretag! Röstar med 100% säkerhet på båda! Bra att du inte vek undan! I england Måste de ge upp när kunden tydligt sagt nej 3 gånger, vet inte hur det är här men verkar funka de flesta gånger någon kör på som en ångvält! Sambon var säkert förkrossad för att han inte gavs en chans att välja nej ;-) vi kör med kraft& kultur å så får det förbli om inget skumt händer.

anna sa...

Jag fick också ett liknande samtal just från Sverige, vågade inte fråga om han som ringde faktiskt förstod att han ringt till Finland. Men det gjorde han alltså då. Och trevlig var han också. Sade genast tack och hej när jag inte nappade.

Jenny T sa...

Vi har också haft en svensk Magdalena som ringt flere gånger och försökt få tag i sambon, som jag refererat till, för att diskutera vårt elavtal.
Det bästa var ändå då en svensk försäljare försökte per telefon tråka på mig porslins tallrikar som "tryckts upp" till Viktorias och Daniels ära. Nej tack!

Linda sa...

Aijoo, Daniel och Victoria -tallrikarna, hur kunde jag glömma dem? Harmar nästan lite att jag inte nappade på det fantastiska erbjudandet, bara för att liksom.

tutt-lisa sa...

tror samma firma ringde mej i måndags. sååå störande svenska som använde mitt förnamn i varje mening. kollade upp bolaget på nätet o verka vara så humbug!

popcorn sa...

Det är bara tidningsförsäljare som ringer mig. Senast en som ville sälja Tekniikan Maailma, men jag sa att jag har nog aldrig ens öppnat den tidningen, och försäljaren (manlig) erkände att inte han heller. Det blev ingen affär, denhär gången heller.