10 mars 2014

Bananglass

Testade en grej jag snappat upp från Pinterest; hemgjord glass med banan som bas. Väldigt enkelt var det åtminstone, och rätt så hälsosamt också. I all enkelhet gör man som följer:


1. Frys in bananskivor (ska vara mogen banan, lite sådär brunisch!)  
2. Ta fram dem ett par timmar senare, kör dem i en mixer. Först smular de sig, sen blir de krämiga.


3. Blanda i valfri smaksättare. Kan vara apelsin, jordgubbe, kanel, nutella, jordnötssmör, nötter, kokosflarn etc.

 Jag rörde ner lite chokladflarn, såg väl trevligt ut va? Men sanningen är den att det inte riktigt går upp mot riktig glass, eller nå, det kommer ingenstans nära faktiskt - i synnerhet om man har Ciao Caffes italienska glass in mind. Det var nämligen dit vi tänkt oss idag, men pga hosta och rinnig näsa stannade vi hemma en extra dag, för säkerhets skull.

Men ni baby-föräldrar därute kan ju ta lägga det här bakom örat - för här är ju inget annat än typ banan, så era små hjärtegryn kan få njuta av obegränsade mängder om de så önskar! Min redan godisförstörda treåring höll visserligen god min och åt några skedar av ren nyfikenhet, men sköt sen ifrån sig skålen ungefär halvvägs igenom - så vi låter det tala för sig.
 

2 kommentarer:

Softy sa...

Om jag får ge ett tips, så lägg i en avocado också nästa gång för extra krämighet. Supergött och mer "glassigt".

Linda sa...

Åh, det är ju ett supertips, tack! Kan tänka mig det balanserar upp smaken också, det här var lite i sötaste laget för min smak åtminstone.