7 mars 2014

Syprojekt: babynest

Eftersom vi prioriterar nattsömn i det här huset har vi samsovit ganska mycket med barnen. Storebror sov med oss en stor del av natten tills han var ungefär 5, lillasyster kommer tassande varje natt vid två-tiden, och nu kommer vi snart att ha en baby som kommer att behöva mat och tröst var och varannan timme. Jag kommer inte att orka stiga upp och lyfta, bära omkring, vagga, mata och whatnot, utan kommer hellre att erbjuda en varm plats brevid mig i sängen för amning och mys, allt för att själv få slumra vidare.

Därför blev jag lite sugen på att skaffa ett sån här babynest, som många tipsat mig om - ett tryggt och ombonat litet bo för babyn, som kan användas både på bb, i vagnen, i spjälsängen, på resan och så mellan föräldrarna i stora sängen. Däremot var jag kanske inte så förtjust i priset, och när jag kollade runt på pinterest såg jag att det ju är nånting jag eventuellt kunde försöka mig på att sy själv, fast jag inte är nån mästarskräddare precis.

Den klarade kvalitetskontrollen

Efter lite research (här är en bra beskrivning, ifall nån vill ha), ett besök i tygbutiken och ungefär 30 euro fattigare satt jag mig ner vid maskinen och började sy. Några timmar senare har jag, om jag får säga det själv, ett jättefint hemgjort babynest och känner mig supernöjd med slutresultatet!

Det var faktiskt inte speciellt svårt alls, när man väl hade allt material och man klippt och mätt ut allt -högst lite pillrigt på sina ställen. Och jag behöver verkligen tidsfördrivet just nu - två dagar kvar till bf och inte det minsta lilla tecken på nån action. 

Färdig produkt

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow så fint! Undrar om jag också skulle våga mig på? Känns ju lite onödigt att sätta massor av pengar på någonting man inte är säker på att ens kommer att användas liksom.

Linda sa...

Det var sist och slutligen ett ganska enkelt projekt, bara man hade allt material. Så prova på bara, jag resonerar för övrigt likadant som du - att om man inte är säker på hur mycket man verkligen kommer att använda det så vill man inte ruinera sig på ett original.

Mrs Aquarius sa...

Verkar verkligen handigt, har faktiskt aldrig hort om babynest forut. Fint blev det ocksa! Grattis an en gang till er alla!