15 mars 2012

Namnsdagshjälten

Jag är ingen detaljmänniska, och sånt som namnsdagar brukar oftast gå mig förbi, även min egen. Men tack vare (på grund av) facebook så fick jag lite press på mig att uppvakta min man. Han önskade sig "nånting stort o dyrt. Helst kanske nånting som flyger eller åstadkommer mystiska ljud".



Han fick lite tulpaner och en morotskaka*. Det var ju mig han gifte sig med och inte superwoman.

*eftersom nån ändå kommer att fråga:

4 st medelstora morötter
3 dl strösocker
2 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
½ tsk salt
1 msk malen kanel
1 tsk vaniljsocker
1½ dl rapsolja

Glasyr:
150 gram philadelphiaost
50 gram mjukt smör
3 dl florsocker

1. Smörj och bröa en rund bakform (med tex kokosflingor).
2. Skala morötterna. Riv ena hälften av dem fint, och koka de andra mjuka och mixa sedan till puré med mixer stav. Låt svalna. En blandning av rivet och puré gör kakan saftig.
3. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda alla torra ingredienser separat. Blanda försiktigt ner tillsammans med oljan. Vänd ner morotssmeten och ägg/sockersmeten till en slät smet.
4.Häll upp i formen och grädda i nedre delen av ugnen, ca 40 minuter på 175 graders ugnsvärme.
5. Vispa philadelphiaost och smör krämigt, tillsätt sedan florsocker och vaniljsocker. Låt stelna i kylen under tiden kakan kallnar. Glasera morotskakan med frostingen då den är helt sval. Förvara i kylen.

3 kommentarer:

Sonja sa...

Älskar morotskaka! Tack för receptet.

Helena S sa...

Hehe!

hannahnorrena.com sa...

Haha, jag skull just fråga!