19 mars 2012

Om kalorier

Igårkväll packade jag en reppu och sprang iväg till Elite Trainers för att dra ut på en länk med Mia. När vi återvände kollade jag nöjt på runkeepers resultat, som visade lite på 6 km och 545 brända kalorier. Det är faktiskt distansen som intresserar mig mest, och att få se rutten på kartan - men jag tycker också det är roligt att se kalorimängden man gjort av med. Stränga Mia påpekade att man inte ska bry sig så mycket om dem, och det är helt sant. Att tänka på mat i kalorier tror jag lätt svänger till något galet om man inte ser upp. Men jag tänker alltså på dem lite omvänt, på ett sunt sätt, tycker jag - inte så att jag nu sprungit bort den där pizzabiten med extra ost som jag åt till middag strax före löpturen (smart, jag vet, jag gör det ALLTID), utan att jag nu med gott samvete kan ta mig en chokladstång eller nåt annat gott och onyttigt till efterrätt. Mitt syfte med att springa är nämligen inte alls att gå ner i vikt, utan närmast att bygga en lite starkare och friskare kropp. Och som den handlingens kvinna jag är så kurvade jag in via k-extran på hemvägen och inhandlade lite lakritsglass.

6 kommentarer:

Naja sa...

Jag blir helt deprimerad av att använda mig av apparater som räknar brända kalorier. Blir bara dålig stämning över att veta hur få kalorier jag gör av med då jag tränar.

hemMAMAmi sa...

Jag måste säga att jag inte heller räknar kalorier och jag motionerar för att det är roligt. Det som däremot är helt crazy är då min make sportar (myyycket mera än jag) så bär han med alla möjliga mätare för att ha koll på sträckor osv, och varje gång han är t.ex. och skidar så bränner han över 2000kcal!! Hur sjukt är inte det?!

inkku sa...

jag brukar också vända kalorierna till positivt. Gillar att cykel-reittiopas visar den ungefärliga kalorimängden i chokladbitar. Det brukade jag tänka på då jag jobbade på chokladfabriken och cyklade dit varje dag.

Fotograf Niklas Gerkman sa...

Jag använder endomondo för samma ändamål, det roliga där är att av alla workouts så räknar den ut hur många hamburgare som man förbrukat. Det är skoj, speciellt då en sifferkombination efterföljt med kcl inte säger mej ett dyft. Inte bryr jag mej heller.

Mia sa...

Haha, det var nog första gången någon har använt ordet sträng i samma mening som mitt namn.
Nej, titta inte på kalorier, njut av livet, lev sunt och må bra!

Linda sa...

Naja, jag tycker allt över typ 100 är mycket, haha!

heMAMAmi, oj, fast då låter ju 2000 helt sjuuukt mycket - är det inte ungefär vad man äter på en hel dag?

inkku, oj, att jobba på en chokofabrik, vad vore bättre än det? Nå kanske att jobba på en lakritsfabrik, men inte mycket annat.

Niklas, måste kolla upp endomondo. Fast det låter som....slutet av världen...eller något? Kanske det bara är slut på hamburgarna.

Mia, det lät bara bättre än snälla Mia i dethär sammanhanget! :)