9 aug. 2013

Födelsedag i huset

Idag inledde vi starkt med guldkantsfrulle* och paket. Ikväll är det holmliv som gäller, med bastu, grillning och dopp i havet.

Svårt det där med presenter förresten. I början av ett förhållande är det relativt lätt att  hitta på spännande, skojiga gåvor att överaska den andra med i tid och otid, men ju längre ett förhållande lider (pun intended) desto mer hjärnjumppa krävs det att komma på nånting till de obligatoriska jul – och födelsedagsfirningarna. Läste nångång i Kaksplus-tidningen om vad finska kvinnor främst önskar sig av sina respektive: nummer ett var smycken och diamanter. Okej, det förstår jag, alla flickor gillar väl ett vackert smycke.

 

Paketet innehöll stövelskor.
Men när jag kom till nummer två satte jag téet i vrånghalsen – muminmuggar. Jag upprepar, MUMINMUGGAR. Visst har det smugit sig in ett par såna också i vårt hushåll, och barnen dricker ju glatt ur dem – men jag säger då bara att den dag min man kommer med en muminmugg till mig kommer jag att tro att utomjordingar bytt ut honom.

Nå nu var jag inte så värst romatisk heller iofs, då jag gav honom en grill-kokbok och ett par gummiskor, men de torde åtminstone inte hamna på worst-listan.
 
Gick nuts på Herkkun
 
Vad är de bästa och de sämsta gåvorna ni fått förresten? Den bästa var då jag fyllde 12 och fick en egen livslevande ponny, tätt följt av Islandsresan när jag fyllde 30. De sämsta är utan tvekan Ab-tronicen (magbälte som med elektriska impulser ska träna magen, fås från tv-shop) samt presentkort på tandputsning hos tandläkare. Behöver kanske inte nämna att gåvogivaren är mitt ex nuförtiden.

* alla ska väl få dra maximal nytta ifall nån annan i hushållet råkar ha födelsedag, tycker jag.

7 kommentarer:

Hanna sa...

Sämsta presenten, en bordsfläkt. Och jag har födis i september så det är inte ens varmt mera då... Bästa, min rosa Sony Vaio dator. Den använder jag varje dag!

veronica sa...

Sämsta en dammsugare och en sjock mössa (som stank av tobak) Bästa vet jag inte, datorn är nog en grej, men sedan har jag fått små buketter och små grejer som är givna av omtanke och kärlek. Dessa håller jag mera kära än dyra saker.

veronica sa...

tjock, inte sjock...

Fru F sa...

Våra respektive har samma födelsedag :) min dagens present mottogs med motstridiga känslor så kanske jag inte heller är världens bästa på gåvor... Tårtan lär dock ska ha varit bästa hittills så godkänt någonstans i a f.

Helena S sa...

Härrejestas vad det är svårt att köpa presenter åt min älskade! Jag har fått mången fin väska och en å annan diamant och kommer faktiskt inte på nån dålig gåva. Muminmuggar fick vi i bröllopsgåva. De fanns INTE på listan. Används av oss alla dagligen. Hujedamej. Får väl vara glad över att angry birds muggarna kom senare.

mammaspring sa...

Min bästa gåva var nog flygbiljetter till Paris som jag fick då jag fyllde 30. Sämsta var nog en sådan där magmuskel-roller som jag fick någongång i morsdagspresent.

Catta sa...

Jag måste bara få säga om muminmuggarna att jag tycker det är intressant att jag ibland fått muminmuggar i present, då jag själv jobbat i MS och högst troligt köpt dem själv. Liksom varför? Själv samlar jag på dem bara för att en dag sälja dem. Så nu har vi dubbla exemplar av vissa.